O skutki podatkowe darowizny znaku towarowego, np. logo lub nazwy firmy, pyta coraz więcej podatników. Otrzymują pozytywne interpretacje, które stają się podstawą optymalizacji podatkowych.
Przykładem jest najnowsza interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach (IBPB-2-1/4515-135/15/MK). Z pytaniem zwróciła się kobieta, która planuje założenie jednoosobowej firmy. Jej małżonek, który jest przedsiębiorcą, ma jej przekazać w darowiźnie znak towarowy objęty prawem ochronnym Urzędu Patentowego. Kobieta wprowadzi znak do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych swojej firmy, według wartości wynikającej z umowy darowizny. Rozważa jego sprzedaż lub odpłatne użyczenie w formie licencji.
Darowizna bez podatku
Fiskus potwierdził, że od tego typu operacji nie zapłaci podatku. Zgodnie bowiem z art. 3 pkt 2 tej ustawy o podatku od spadków i darowizn nabycie znaków towarowych w darowiźnie nie podlega w ogóle tej daninie. Nie zapłaci też podatku dochodowego, bo skorzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o PIT.
– Dla przedsiębiorców, którzy nabyli znak towarowy w darowiźnie od rodziny, ważna jest zgoda fiskusa na inne operacje związane z tym znakiem, szczególnie możliwość amortyzacji. Odliczeniu w tej formie podlegają wyłącznie składniki majątku nabyte, a nie wytworzone przez podatnika. Co istotne, nabycie może nastąpić poprzez darowiznę – wyjaśnia prawnik Marcin Malinowski.
Potwierdza to m.in. interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPB1/415-201/14-4/AP). Odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać od wartości początkowej, którą w rozpatrywanej sprawie może być wartość rynkowa określona w umowie darowizny.