Najnowsza interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej to zła wiadomość dla firm, które dorobiły się rozpoznawalnego logo i chciałyby zaoszczędzić na podatku. Fiskus uznał, że uzyskanie od Urzędu Patentowego prawa ochronnego do znaku słowno-graficznego nie daje prawa do amortyzacji.
Sprawa dotyczyła spółki działającej od 1949 r., która prowadzi siedem piekarni. W marcu 2017 r. spółka uzyskała pozytywną decyzję Urzędu Patentowego, dającą jej prawo ochronne dla znaku towarowego słowno-graficznego (logo). Znak ten jest wykorzystywany na opakowaniach wyrobów spółki, na witrynach i szyldach sklepowych oraz na stronie internetowej i w materiałach promocyjnych. Spółka nie wprowadziła dotychczas prawa ochronnego do ewidencji środków trwałych, nie amortyzuje go ani nie wyceniała jego wartości. Wystąpiła o interpretację, by potwierdzić, że uzyskanie patentu jest nabyciem uprawniającym do amortyzacji tego prawa.
Odpowiedź dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej okazała się jednak odmowna. Przypomniał, że w myśl art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT amortyzacji podlegają prawa określone w ustawie – Prawo własności przemysłowej, które spełniają łącznie następujące warunki:
– zostały nabyte,
– nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania,