Uzyskanie prawa ochronnego do znaku towarowego nie daje prawa do amortyzacji

Przedsiębiorca nie może amortyzować znaku towarowego, który wytworzył w prowadzonej działalności.

Publikacja: 06.12.2017 06:41

Uzyskanie prawa ochronnego do znaku towarowego nie daje prawa do amortyzacji

Foto: Adobe Stock

Najnowsza interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej to zła wiadomość dla firm, które dorobiły się rozpoznawalnego logo i chciałyby zaoszczędzić na podatku. Fiskus uznał, że uzyskanie od Urzędu Patentowego prawa ochronnego do znaku słowno-graficznego nie daje prawa do amortyzacji.

Sprawa dotyczyła spółki działającej od 1949 r., która prowadzi siedem piekarni. W marcu 2017 r. spółka uzyskała pozytywną decyzję Urzędu Patentowego, dającą jej prawo ochronne dla znaku towarowego słowno-graficznego (logo). Znak ten jest wykorzystywany na opakowaniach wyrobów spółki, na witrynach i szyldach sklepowych oraz na stronie internetowej i w materiałach promocyjnych. Spółka nie wprowadziła dotychczas prawa ochronnego do ewidencji środków trwałych, nie amortyzuje go ani nie wyceniała jego wartości. Wystąpiła o interpretację, by potwierdzić, że uzyskanie patentu jest nabyciem uprawniającym do amortyzacji tego prawa.

Odpowiedź dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej okazała się jednak odmowna. Przypomniał, że w myśl art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT amortyzacji podlegają prawa określone w ustawie – Prawo własności przemysłowej, które spełniają łącznie następujące warunki:

– zostały nabyte,

– nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania,

– przewidywany okres ich używania przekracza rok,

– są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej, umowy najmu lub dzierżawy.

W konsekwencji amortyzować można tylko nabyte wartości niematerialne i prawne. Tymczasem spółka sama wytworzyła własne logo. Dyrektor KIS uznał na tej podstawie, że otrzymanie przez spółkę decyzji z Urzędu Patentowego nie oznaczało nabycia praw ochronnych do znaku towarowego. Spółka otrzymała jedynie decyzję o udzieleniu prawa ochronnego na ten znak towarowy.

Nie można utożsamiać pojęcia nabycia praw z ich uzyskaniem – uznał dyrektor KIS.

To oznacza, że uzyskanie przez spółkę patentu na znak towarowy nie będzie stanowiło nabycia, o którym mowa w art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT. Spółka nie ma więc prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od praw ochronnych na znak towarowy, gdyż prawa te nie zostały przez nią „nabyte", lecz „wytworzone" w prowadzonej działalności gospodarczej. ©?

Nr interpretacyjny: 0111-KDIB2-1. 4010. 260.2017. 2.AP

Najnowsza interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej to zła wiadomość dla firm, które dorobiły się rozpoznawalnego logo i chciałyby zaoszczędzić na podatku. Fiskus uznał, że uzyskanie od Urzędu Patentowego prawa ochronnego do znaku słowno-graficznego nie daje prawa do amortyzacji.

Sprawa dotyczyła spółki działającej od 1949 r., która prowadzi siedem piekarni. W marcu 2017 r. spółka uzyskała pozytywną decyzję Urzędu Patentowego, dającą jej prawo ochronne dla znaku towarowego słowno-graficznego (logo). Znak ten jest wykorzystywany na opakowaniach wyrobów spółki, na witrynach i szyldach sklepowych oraz na stronie internetowej i w materiałach promocyjnych. Spółka nie wprowadziła dotychczas prawa ochronnego do ewidencji środków trwałych, nie amortyzuje go ani nie wyceniała jego wartości. Wystąpiła o interpretację, by potwierdzić, że uzyskanie patentu jest nabyciem uprawniającym do amortyzacji tego prawa.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów