Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 31 sierpnia 2016 r. (III SA/Wa 2007/15).
Bank planuje zawierać z innymi podmiotami (inicjatorami sekurytyzacji) umowy, zgodnie z którymi bank będzie odpłatnie nabywać od inicjatorów sekurytyzacji prawo do wszystkich świadczeń otrzymywanych przez inicjatorów z puli wierzytelności lub z określonych wierzytelności. Świadczenia pieniężne będą przekazywane bankowi każdorazowo dopiero po faktycznym otrzymaniu tych świadczeń przez inicjatora sekurytyzacji od dłużnika z tytułu sekurytyzowanych wierzytelności lub po zaspokojeniu się inicjatora z zabezpieczeń tych wierzytelności. W zamian za nabycie prawa do tak określonych przyszłych wpływów pieniężnych, bank przekaże inicjatorowi jednorazowe wynagrodzenie – opłatę inicjalną.
Bank zadał pytanie: czy wydatki z tytułu zapłaty opłaty inicjalnej są kosztami innymi niż bezpośrednio związane z przychodami banku i powinny być potrącalne jako koszty proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą?
Zdaniem banku, wydatki z tytułu opłaty inicjalnej są takimi kosztami (tj. kosztami pośrednimi) i powinny być ujmowane proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. W stosunku do analizowanych umów subpartycypacji brak jest bowiem możliwości przypisania wydatków związanych z opłatą inicjalną do konkretnych przychodów osiąganych przez bank.
Organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem banku i uznał, że wydatki z tytułu opłaty inicjalnej należy uznać za koszty bezpośrednio związane z przychodami. Wydatki te można, zdaniem organu, przyporządkować konkretnym przychodom, tj. strumieniom pieniężnym otrzymywanym od inicjatora.