Przedsiębiorcy coraz częściej pytają o zastosowanie obowiązującego od 1 stycznia 2018 r. art. 15e ustawy o CIT dotyczącego usług niematerialnych, takich jak m.in. doradcze, badania rynku, reklamowe, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych nabywanych od podmiotów powiązanych lub podmiotów z rajów podatkowych. Przepis zakłada, że nielimitowane są koszty do 3 mln zł. Nadwyżka jest natomiast objęta limitem zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów na poziomie 5 proc. EBITDA. Rozliczenia nie ułatwia fakt, że przepisy podatkowe nie definiują tych usług.
Czytaj także: Wydatki na akcje promocyjne w kosztach, gdy bonusami zarządza pośrednik
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił w interpretacji z 11 października 2018 r. (0114-KDIP2-2.4010.347.2018. 2.SO) jak rozliczyć usługi marketingowe. Z pytaniem zwróciła się spółka należąca do międzynarodowej grupy kosmetycznej, która wprowadza i popularyzuje licencjonowane produkty w Polsce. Dla celów prowadzonej działalności nabywa różne usługi o charakterze marketingowym od podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11 ustawy o CIT. Umowy o świadczenie usług marketingowych obejmują m.in.: badania marketingowe (w tym badanie opinii, przygotowanie i wdrożenie testów, ankiety konsumenckie, zbieranie informacji o konkurentach), opracowywanie i wdrażanie kampanii reklamowych i materiałów reklamowych, rozwój reklamy w ramach wszystkich form medialnych (np. prasa, telewizja i internet) oraz koszty produkcji reklam.
Zakupy grupowe
Co istotne, część usług jest nabywana przez podmioty powiązane od podmiotów niepowiązanych ze spółkami z grupy i następnie refakturowana na inne jednostki z grupy (w tym na wnioskodawcę). Dla grupy korzystniejszy jest bowiem zakup przez jeden podmiot i następnie refakturowanie na inne spółki z grupy, które są ostatecznymi beneficjentami, niż nabywanie ich przez pojedyncze podmioty z grupy. Dotyczy to w szczególności kosztów produkcji reklam, usług mediowych i prawa do wizerunku.
Spółka wystąpiła o interpretację, by ustalić, czy art. 15e ust. 1 ustawy o CIT należy stosować do usług marketingu lub elementów marketingu oraz usług mediowych i praw do wizerunku nabywanych przez nią od podmiotów powiązanych. Jej zdaniem, koszty nabycia tych usług nie podlegają ograniczeniom. Również refakturowane na spółkę koszty korzystają z wyłączenia z art. 15e ust. 11 pkt 2 ustawy o CIT w związku z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT.