Realizacja działań, związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (ang. CSR – Corporate Social Responsibility), już na dobre wpisała się w kulturę prowadzenia działalności gospodarczej największych polskich przedsiębiorstw, które w swoich sprawozdaniach prezentują zrealizowane i planowane inicjatywy oraz aktywności związane z CSR.
Czytaj także: Wydatki na budowanie wizerunku mogą być kosztem
Jednak wielu osobom pojęcie to wciąż nie jest znane, co może utrudniać prawidłową ocenę podatkową związanych z nim wydatków. Aby prawidłowo zakwalifikować tego typu wydatki do kosztów podatkowych, należy więc w pierwszej kolejności rozszyfrować znaczenie pojęcia „społeczna odpowiedzialność biznesu".
Działania związane z CSR
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest rozumiana jako koncepcja, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania swojej strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Realizacja działań CSR oznacza zatem większe inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, co wpływa pośrednio na zwiększenie przychodów, a także podnosi konkurencyjność przedsiębiorstwa oraz buduje jego pozycję na rynku.
Wśród wymiernych korzyści, które przynosi opracowana i efektywna strategia CSR, specjaliści wymieniają m.in. zrównoważony, realizowany w perspektywie długoterminowej, rozwój przedsiębiorstwa, optymalizację kosztów operacyjnych, zwiększoną odporność na sytuacje kryzysowe, większą lojalność i zaufanie ze strony klientów, kontrahentów oraz innych podmiotów, pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników, a także wzrost zaangażowania po stronie zespołu pracowniczego.