Spółka jako dzierżawca zawiera z podmiotami krajowymi umowy dzierżawy pojazdów na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Wartość rynkowa pojazdów przewyższa równowartość kwoty 20 000 euro przeliczonej na złote według kursu średniego NBP z dnia zawarcia umowy dzierżawy. Część umów stanowi, że to wydzierżawiający zobowiązani są do zawarcia umów ubezpieczenia OC, AC, NNW. Kwota ubezpieczenia uwzględniona jest wtedy w kwocie czynszu dzierżawy. W innych umowach dzierżawy nie ma o tym wzmianki, a miesięczna stawka ubezpieczenia jest wskazana (albo i nie) w załącznikach do tych umów.
Spółka zawiera z kontrahentami również umowy serwisowe dzierżawionych pojazdów. Część tych kontraktów także zawiera postanowienia, że wydzierżawiający zobowiązani są do zawarcia umów ubezpieczenia OC, AC, NNW. Kwota ubezpieczenia uwzględniona jest wtedy w kwocie opłaty serwisowej. Firma otrzymuje miesięczne zbiorcze faktury wraz załącznikami z tytułu umów dzierżawy i serwisowych, które wskazują wartość czynszu dzierżawy i opłaty serwisowej za poszczególne samochody. Nie ma też możliwości poznania wartości żadnego z ubezpieczeń, nawet jeśli znana jest jej ich cała wartość. Spółka nie zawiera z ubezpieczycielami umów ubezpieczenia i nie ma wpływu na negocjowanie jego stawek. Umowy dzierżawy spełniają warunki określone w art. 17b ust. 1 i 2 ustawy o CIT. Spółka zapytała, czy może zaliczyć w koszty pełny czynsz dzierżawny i pełną opłatę serwisową.
Sama uważała, że tak, nawet jeśli w opłatach zawarte są również kwoty AC.
Fiskus nie potwierdził tego stanowiska. Przypomniał, że koszty składek na ubezpieczenie samochodu osobowego używanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego, jeżeli zgodnie z umową do ich ponoszenia zobowiązany jest korzystający, będą mogły zostać zaliczone do kosztów. Jednak z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT. Zgodnie z jego treścią nie uważa się za koszty składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Urzędnicy uznali, że ubezpieczenie OC i NNW samochodu będące elementem składowym danej umowy jest w całości kosztem uzyskania przychodów. Jednak składka na AC może być kosztem z uwzględnieniem ograniczenia wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT.
WSA w Gdańsku nie potwierdził tego stanowiska. Sąd zgodził się z fiskusem, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na ubezpieczenia samochodu osobowego reguluje art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT. Jednak z wniosku nie wynika, że skarżąca ubezpiecza samochody, z których korzysta w ramach zawartych umów spełniających warunki leasingu operacyjnego. Spółka ponosi włącznie koszty związane z leasingiem. Wkalkulowanie kosztów ubezpieczenia ponoszonych przez wydzierżawiającego w raty leasingowe nie powoduje, że spółka może być uznana za podmiot ubezpieczający samochody, który płaci składki ubezpieczeniowe na rzecz ubezpieczyciela. Natomiast ograniczenie wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT odnosi się wyłącznie do składek na ubezpieczenie samochodu i tym samym nie może mieć zastosowania do spornego stanu faktycznego.