fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatek dochodowy

Czy firma może rozliczyć w kosztach wydatki na działania reklamowe

Samolot w firmie a koszty podatkowe
Samolot w firmie a koszty podatkowe
AdobeStock
Spółka może rozliczyć w podatkowych kosztach wydatki na działania reklamowe, na których dodatkowo zarabia.

Przedsiębiorcy często pytają skarbówkę o podatkowe rozliczenie samolotów. Odpowiedzi są dla nich korzystne. Oto ostatni przykład.

O interpretację wystąpiła spółka z o.o. zajmująca się działalnością deweloperską. Kupiła samolot akrobacyjny, który ma być wykorzystywany do reklamy podczas publicznych pokazów, np. pikników lotniczych, oraz do zawodów sportowych. Będzie promował samą spółkę (jej logo oraz to, czym się zajmuje), a także sponsorów (z którymi będą także powiązane firmy). Mogą oni wykupić miejsce reklamowe na samolocie. Zdjęcia i filmy z imprez będą wykorzystywane w materiałach promocyjnych, np. na portalach społecznościowych czy w firmowych katalogach. Opłaty za reklamy zostaną zaliczone do przychodów z działalności gospodarczej.

Spółka uznała statek powietrzny za środek trwały i wpisała do ewidencji. Chce go amortyzować i rozliczać odpisy w podatkowych kosztach.

Czy może to zrobić? Twierdzi, że tak. Podkreśla, że samolot będzie używany tylko w działalności gospodarczej. W tym celu zostanie wprowadzona specjalna procedura polegająca m.in. na obowiązku ewidencjonowania każdego lotu i pilota oraz prowadzenia na bieżąco pokładowego dziennika technicznego.

Co na to fiskus? Przyznał, że skoro samolot ma być wykorzystywany w działalności gospodarczej w celach reklamowych, a spółka ma na tym dodatkowo zarabiać (na opłatach od reklamodawców), to wydatki na jego zakup mogą być w całości kosztem uzyskania przychodów, poprzez odpisy amortyzacyjne (interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0111-KDIB1-1.4010.335.2020.2.NL).

O wcześniejszych, korzystnych dla przedsiębiorców, interpretacjach pisaliśmy w „Rzeczpospolitej" z 6 września 2019 r. Przykładowo – w jednej z nich fiskus zgodził się na rozliczenie w kosztach wydatków na leasing awionetki, którą prezes spółki lata do jej zakładów oraz klientów. Samolot ma być też odpłatnie wynajmowany do lotów krajowych i zagranicznych.

Fiskus przyznał, że celem leasingu jest usprawnienie prowadzonej działalności. Wydatki mają więc związek z przychodem (interpretacja nr 0111-KDIB2-1.4010.276. 2019.1.JK).

W tej samej sprawie skarbówka zgodziła się też na odliczenie całego VAT z faktur dokumentujących raty leasingowe, a także zakupy paliwa i materiałów eksploatacyjnych (interpretacja nr 0111-KDIB3-1.4012.391. 2019.1.KO).

Korzystne dla przedsiębiorców są też interpretacje w sprawie rozliczenia wydatków na kurs pilota. Zarówno dla osób już związanych z branżą lotniczą, jak i tych, którzy chcą poszerzyć swoje zawodowe zainteresowania. Przykładowo – wydatki na szkolenie może zaliczyć do kosztów dentysta, który planuje zarabiać też na lataniu. „Skoro wnioskodawca, chcąc rozszerzyć świadczone usługi na pilotowanie samolotów pasażerskich, musi odbyć odpowiednie szkolenie, to może uwzględnić wydatki na kurs w kosztach prowadzonej przez niego działalności" – napisał fiskus (interpretacja nr 0112-KDIL3-3.4011.385. 2018.2.DS).

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA