Kiedy zwrot pracownikowi kosztów za używanie pojazdu jest przychodem

Zwrot pracownikowi kosztów za używanie pojazdu do celów służbowych w przypadkach, w których przepisy wprost nie przewidują zwolnienia, powinien być traktowany jako przychód ze stosunku pracy.

Publikacja: 25.10.2017 05:50

Kiedy zwrot pracownikowi kosztów za używanie pojazdu jest przychodem

Foto: 123RF

Uniwersytet medyczny – płatnik – wyjaśnił, że jako pracodawca zamierza zwracać pracownikom, realizującym zadania służbowe, koszty związane z używaniem przez nich ich prywatnych aut. Uniwersytet podkreślił, że prawidłowe i efektywne wykonywanie obowiązków pracowniczych wymaga użycia przez pracownika prywatnego pojazdu. Nie jest bowiem możliwe, aby pracodawca wyposażył wszystkich w pojazdy służbowe. Ponadto, zwrot kosztów przejazdów będzie korzystniejszą formą finansowania potrzeb działalności uniwersytetu niż np. najem pojazdów z wypożyczalni czy przejazdy taksówkami. We wniosku o interpretację podkreślono, że pracownicy korzystając z pojazdów prywatnych dla celów służbowych nie będą w podróży służbowej w rozumieniu kodeksu pracy. Będą przemieszczać się w obszarze wskazanym jako ich miejsce pracy (tzw. jazdy lokalne). Przysługujący zwrot kosztów przejazdu to iloczyn przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu ustalonej przez pracodawcę, która nie będzie wyższa niż określona w art. 34a ust. 2 ustawy o transporcie drogowym i przepisach wykonawczych.

Płatnik zapytał czy zwrot kosztów używania aut prywatnych na cele służbowe do jazd lokalnych w tak ustalonej wysokości będzie przychodem dla pracowników.

Fiskus odpowiedział, że tak. Jego zdaniem, kwota wypłacana pracownikowi przez uniwersytet to przychód z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, który powinien być opodatkowany wraz z innymi należnościami ze stosunku pracy.

Sprawa trafiła na wokandę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ale ten uznał, że nie ma podstaw, aby wyeliminować z obrotu prawnego zaskarżoną interpretację. Przypomniał, że zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 23b ustawy o PIT wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ich ponoszenia przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu wynika wprost z przepisów innych ustaw. WSA podkreślił, że ustawodawca w katalogu wyjątków od zasady opodatkowania wskazał wyraźnie „zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących jego własność dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych", pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek. Tym samym, wolą ustawodawcy, we wszystkich pozostałych przypadkach zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania jego własnego auta dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jest przychodem. W ocenie sądu, w przeciwnym razie ustawodawca nie określałby przesłanek zwolnienia od podatku.

Na poparcie swojego stanowiska sąd powołał też orzecznictwo. Wynika z niego, że zwrot pracownikowi kosztów za używanie pojazdu do celów służbowych, w przypadkach, w których ustawa wprost nie przewiduje zwolnienia, powinien być traktowany jako przychód związany ze stosunkiem pracy. Jak tłumaczył sąd, przepisy dotyczące zwolnień podatkowych, jako wyłom od konstytucyjnie potwierdzonej zasady powszechności i równości opodatkowania, powinny być interpretowane w sposób ścisły. Dodał też, że ustawa o transporcie drogowym nie jest ustawą podatkową, reguluje odmienną materię. Nie ma więc znaczenia, bo sporne zwolnienie precyzuje, że wskazana możliwość albo obowiązek muszą mieć charakter samoistny i muszą być bezpośrednio określone w ustawie.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 14 września 2017 r.

sygnatura akt: I SA/Po 1532/16

Komentarz eksperta

Konrad Piłat, doradca podatkowy w kancelarii KNDP Kolibski Nikończyk Dec i Partnerzy

Początkowo organy podatkowe zgadzały się z podatnikami, że w wyroku z 8 lipca 2014 r. (K 7/13) TK wykluczył z przychodów pracowników wszelkie wydatki, które pracodawcy ponoszą w swoim interesie. W konsekwencji potwierdzały, że np. zapewnienie pracownikowi oddelegowanemu zakwaterowania nie stanowi dla niego przychodu. To dlatego, że gdyby firma nie wysłała go do pracy w inne miejsce, to nie poniósłby dodatkowych kosztów. Z tego samego powodu organy podatkowe zgadzały się, że sfinansowanie oddelegowanemu dojazdu do miejsca pracy nie jest dla niego przychodem. Pojawiła się również interpretacja indywidualna z 11 lutego 2016 r. (IPPB4/4511- 1369/15-2/MS), w której uznano, że wypłata zwrotu kosztów używania prywatnego auta do celów służbowych nie powoduje po stronie zatrudnionego powstania przychodu.

W połowie 2016 r. stanowisko organów podatkowych uległo jednak zmianie. Zaczęły wskazywać, że w katalogu zwolnień z opodatkowania zawartym w art. 21 ust. 1 ustawy o PIT wymieniono m.in.: wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników (limit zwolnienia to 500 zł miesięcznie) oraz zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania jego samochodu dla potrzeb zakładu pracy – jeżeli kwoty te są wypłacane na podstawie innych ustaw. Skoro te świadczenia (w pewnym, wąskim zakresie) znalazły się w katalogu zwolnień, to znaczy, że co do zasady są opodatkowane.

Innego zdania jest NSA. Wskazuje on, że jeśli świadczenie ponoszone jest w interesie pracodawcy, to nie podlega ono opodatkowaniu. Dopiero gdy korzyść odnosi pracownik należy sprawdzić, czy jest zwolnione z opodatkowania, czy obciążone PIT. Taka wykładnia wynika z najnowszych wyroków NSA, np. z: 23 lutego 2017 r. (II FSK 233/15); 9 sierpnia 2016 r. (II FSK 1970/14); 15 kwietnia 2016 r. (II FSK 635/14). Dotyczą one jednak kosztów zakwaterowania i innych podobnych świadczeń, a nie zwrotu kosztów używania prywatnego auta do celów służbowych. ?

Uniwersytet medyczny – płatnik – wyjaśnił, że jako pracodawca zamierza zwracać pracownikom, realizującym zadania służbowe, koszty związane z używaniem przez nich ich prywatnych aut. Uniwersytet podkreślił, że prawidłowe i efektywne wykonywanie obowiązków pracowniczych wymaga użycia przez pracownika prywatnego pojazdu. Nie jest bowiem możliwe, aby pracodawca wyposażył wszystkich w pojazdy służbowe. Ponadto, zwrot kosztów przejazdów będzie korzystniejszą formą finansowania potrzeb działalności uniwersytetu niż np. najem pojazdów z wypożyczalni czy przejazdy taksówkami. We wniosku o interpretację podkreślono, że pracownicy korzystając z pojazdów prywatnych dla celów służbowych nie będą w podróży służbowej w rozumieniu kodeksu pracy. Będą przemieszczać się w obszarze wskazanym jako ich miejsce pracy (tzw. jazdy lokalne). Przysługujący zwrot kosztów przejazdu to iloczyn przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu ustalonej przez pracodawcę, która nie będzie wyższa niż określona w art. 34a ust. 2 ustawy o transporcie drogowym i przepisach wykonawczych.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego