Zakładowi podatkowemu można przypisać tylko takie zyski, jakie wiążą się bezpośrednio z działalnością tego zakładu, a nie jakiekolwiek inne zyski, które przedsiębiorstwo generuje w państwie jego położenia (np. wyrok NSA z 29 października 2002 r., SA/Sz 830/01).
Przykład
Zakładowi powstałemu w związku z montażem (instalacją) można przypisać tylko zyski z takiej działalności. Nie można mu natomiast przypisać zysków z produkcji montowanych/instalowanych części (urządzeń) czy ze sprzedaży zmontowanego urządzenia.
Przychody (koszty) pomiędzy przedsiębiorstwem a zagranicznym zakładem powinny być alokowane na podstawie zasady dystansu (ang. dealing at arm's length principle) stosowanej też przy ocenie cen transferowych ustalanych w transakcjach pomiędzy (odrębnymi prawnie i podatkowo) podmiotami powiązanymi (art. 9 ust. 1 Konwencji Modelowej OECD). Złamanie zasady arm's length może spowodować, że zakładowi zagranicznemu zostaną przypisane dochody (zyski) wyższe lub niższe niż te, które zostałyby przypisane, gdyby rozliczenia były dokonywane jak między niezależnymi podmiotami. Konsekwencją może być doszacowanie przez organ podatkowy dochodów i należnego podatku (tzw. korekta pierwotna).
Nie uwzględnia się powiązań
W polskich przepisach podstawą przeprowadzenia korekty pierwotnej jest art. 11 ust. 1 ustawy o CIT (i odpowiednio art. 25 ust. 1 ustawy o PIT). Przepisy te oparte są o art. 9 ust. 1 Konwencji Modelowej OECD, który wprost przewiduje, że jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały, to dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań. Przepisy te stosuje się odpowiednio w relacji przedsiębiorstwo i jego zakład (art. 11 ust. 8d ustawy o CIT, art. 25 ust. 6d ustawy o PIT). Szczegółowe zasady są uregulowane w rozporządzeniach ministra finansów z 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych (fizycznych) w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych. Oszacowanie nigdy nie prowadzi przy tym do ustalenia dochodu w kwocie faktycznej, a jedynie najbardziej zbliżonej do rzeczywistej (por. wyrok WSA w Bydgoszczy z 22 sierpnia 2017 r., I SA/Bd 675/17).