Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się z tym stanowiskiem. Uznał, że z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT wynika, iż przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, których podatnik ma prawo dochodzić, czyli wynikające z konkretnego stosunku prawnego. O przychodzie z działalności gospodarczej można mówić już w momencie powstania uprawnienia podatnika do uzyskania przysporzenia, niezależnie od faktycznej zapłaty. Przychodami należnymi są bowiem należności stanowiące efekt działalności gospodarczej podatnika, których wydania może on żądać od drugiej strony umowy.
Przychody będą należne nawet wówczas, gdy podatnik ich nie otrzyma albo zrezygnuje z ich otrzymania lub odroczy termin płatności – wyjaśnił dyrektor KIS. Wnioskodawca nawiązał współpracę z nowym kontrahentem, uzgodnił warunki transakcji, wystawił fakturę i dostarczył towar we wskazane miejsce.
Ryzyko przedsiębiorcy
Działanie wnioskodawcy było związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Skoro zatem przychód wynikający z wystawionej przez spółkę na rzecz firmy A faktury w istocie jest przychodem należnym, to wnioskodawca powinien wykazać go jako przychód podatkowy – czytamy w interpretacji.
Kłopoty będą mieć też podatnicy, którzy zechcą zaliczać straty wynikające z wyłudzeń do kosztów podatkowych.
– W praktyce dość częste są spory o możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów strat będących wynikiem przestępstw, np. kradzieży. Niestety, stanowisko organów podatkowych jest zwykle negatywne. Fiskus argumentuje, że to na podatniku spoczywa obowiązek zachowania należytej staranności, aby strata w ogóle nie powstała. Pomóc może wcześniejsze wdrożenie odpowiednich procedur ograniczających ryzyko – mówi adwokat Arkadiusz Stępniewski.
Numer interpretacji: 0111-KDIB2-1.4010.315.2019.1.JK