Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji wyrobów z mięsa. Sprzedawane wyroby są dowożone do klientów na koszt spółki albo na koszt kontrahenta. Spółka dba o jakość i bezpieczeństwo produktów, przeprowadzając badania laboratoryjne z wymaganą prawem częstotliwością, kontrolę przez pracowników działu jakości oraz stosując specjalistyczne urządzenia (np. detektory metali) itp. W praktyce dochodzi do sytuacji, że pomimo dochowania przez spółkę należytej staranności, po otrzymaniu towaru przez nabywcę i przeprowadzeniu przez niego kontroli i badań okazuje się, że towar z jakiegoś powodu nie nadaje się do spożycia i musi zostać zutylizowany. W takich przypadkach, jeżeli to na nabywcy ciążył początkowo (w przypadku dostarczenia towaru wolnego od wad) obowiązek organizacji i pokrycia kosztów transportu, spółka zostaje obciążona kosztami transportu oraz kosztami utylizacji. Czy wydatki te mogą być dla spółki kosztami uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT).
Aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł być dla niego kosztem uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:
- koszt został poniesiony przez podatnika,
- jest definitywny, a więc bezzwrotny,