Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 20 lipca 2016 r. (I SA/Łd 493/16).
Podatniczka zwróciła się z wnioskiem o wydanie interpretacji i zadała pytanie: czy pracodawca zasadnie naliczał i pobierał zaliczki na PIT od dochodu, który uzyskała ona w części następnie zrefundowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?
Zdaniem podatniczki nie należało naliczać i pobierać PIT od wynagrodzenia w tej części, która była dofinansowywana ze środków unijnych. Warunkiem zwolnienia dochodu z opodatkowania jest bowiem jedynie pochodzenie środków pieniężnych, które otrzymała od międzynarodowych instytucji finansowych lub rządów obcych państw.
W wydanej interpretacji indywidualnej (IPTPB2/415-41/13-5/KSM) organ podatkowy stwierdził, że skoro pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa, to nie jest to pomoc bezzwrotna, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT. Tym samym zwolnienie określone w ww. przepisie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych z funduszy strukturalnych.
WSA w Łodzi podzielił stanowisko organu. Według sądu podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności związane z tym programem otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT. Z kolei podatniczka, jako pracownik, wprawdzie wykonywała i wykonuje czynności związane z programem pomocowym, jednak robi to na zlecenie i dla podmiotu bezpośrednio realizującego cel tego programu (na mocy zawartej z nim umowy o pracę) i przy wykorzystaniu otrzymanych od niego środków (a nie przekazanych przez podmiot upoważniony).