Prowadzę działalność handlową i rozliczam się za pomocą księgi przychodów i rozchodów. Sprzedaję budynek będący środkiem trwałym. Kontrahent najpierw wpłaci zaliczkę, a resztę należności chce uregulować po podpisaniu aktu notarialnego. Czy muszę zaksięgować zaliczkę jako przychód? – pyta czytelnik.
Zaliczka nie jest przychodem. Nie trzeba więc jej wykazywać w podatkowej księdze. Całą transakcję należy zaksięgować dopiero po przeniesieniu własności nieruchomości.
Zaliczkę można ewentualnie wpisać w kolumnie 16 księgi „Uwagi". Tak wynika z objaśnień będących załącznikiem do rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Przypomnijmy, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT firmowy przychód to kwoty należne (nie muszą być otrzymane). Za datę jego powstania uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności.
Artykuł 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o PIT mówi jednak, że do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Z tego wniosek, że zaliczki (a także zadatki i przedpłaty) wykazuje się dopiero po wykonaniu świadczenia.