Od 1 stycznia 2018 r. trwa festiwal zmian w zakresie możliwości stosowania 50-proc. kosztów uzyskania przychodów dla twórców. Zmiany te zostały zapoczątkowane ustawą z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Część z nich, jak chociażby podniesienie limitu 50-proc. kosztów uzyskania przychodów do górnej granicy pierwszego progu podatkowego (85 528 zł), była niewątpliwie bardzo korzystna dla podatników. Przypomnijmy, że do końca 2017 r. twórcy mogli odnosić w ciężar kosztów jedynie połowę tej kwoty.
Katalog zawodów...
Pozostałe zmiany wzbudziły jednak wiele kontrowersji. Chodziło głównie o dodany do art. 22 ustawy o PIT ust. 9b, w którym ustawodawca zdecydował się na zawarcie katalogu zawodów, które mogą korzystać z 50-proc. kosztów uzyskania przychodów. W katalogu tym w punkcie 2 znalazła się działalność badawczo-rozwojowa oraz naukowo-dydaktyczna. W związku z tym pojawiły się poważne wątpliwości czy z preferencji podatkowej będą mogli korzystać pozostali nauczyciele akademiccy, którzy zajmują się wyłącznie działalnością dydaktyczną.
...i oficjalne wyjaśnienia
Ministerstwo Finansów częściowo rozwiało te wątpliwości wydając 20 grudnia 2017 r. oficjalne wyjaśnienia w zakresie kosztów uzyskania przychodu opublikowane na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wskazano w nich, że wprowadzony przepis nie oznacza utraty prawa do stosowania 50-proc. kosztów uzyskania przychodów w stosunku do tych nauczycieli akademickich, o których mowa w art. 108 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, którzy – niezależnie od zakwalifikowania do określonej grupy – w ramach stosunku pracy tworzą dzieła objęte ochroną praw autorskich. Przepis ten stanowi, że za nauczycieli akademickich uważa się pracowników naukowo-dydaktycznych, pracowników dydaktycznych, pracowników naukowych, dyplomowanych bibliotekarzy oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji. Jednocześnie jednak resort wskazał, że przepis dotyczy wyłącznie:
? przejawu działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalonego w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia utworu (dzieła) – art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
? dzieł stworzonych również w ramach stosunku pracy, w odniesieniu do których pracodawca – na mocy art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych – nabywa (z chwilą przyjęcia utworu) autorskie prawa majątkowe.