Spora część działań marketingowych kierowanych do konsumentów wiąże się z powstaniem po ich stronie przychodu w PIT. Konsumenci (osoby fizyczne) nie rozliczają samodzielnie podatku – czynią to za nich płatnicy. Pobranie podatku to nie jedyny obowiązek płatnika. Najczęściej musi on poinformować o tym urząd skarbowy.
Czytaj także: PIT: lepiej ogłosić konkurs w prasie niż na Facebooku
Przykład
ALFA jest dystrybutorem sprzętu AGD. Zorganizowała konkurs dla konsumentów, w którym nagrodą były zagraniczne wakacje. Otrzymanie nagrody nie podlegało pod zwolnienie z PIT. Z tytułu wydania nagrody ALFA, jako płatnik, musi pobrać podatek (10 proc.) i wpłacić go do 20. dnia kolejnego miesiąca na rachunek urzędu skarbowego. Poza tym ALFA musi sporządzić informację (PIT-8AR) i przesłać ją do końca stycznia kolejnego roku do urzędu skarbowego.
Pozornie ustalenie kto jest płatnikiem wydaje się być sprawą prostą. Podmiot, który organizuje akcję marketingową, jest płatnikiem PIT. Sprawa komplikuje się gdy działania marketingowe zlecane są agencjom marketingowym. Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze dlatego, że niektóre agencje wydają nagrody, które do momentu wydania są ich własnością. Po drugie, wciąż dość powszechną praktyką jest zawieranie w umowach z agencjami marketingowymi zapisów, w których agencja zobowiązuje się do wykonywania funkcji płatnika.
Kto jest zlecającym
Z punktu widzenia posiadania statusu płatnika nie ma znaczenia, kto zostanie oznaczony w umowie z agencją lub w regulaminie akcji marketingowej jako organizator. Płatnikiem jest zlecający wykonanie określonego wydarzenia, akcji, konkursu itp. Jest to uzasadnione, jeśli weźmiemy pod uwagę, że za działaniami agencji zawsze stoi zlecający, który wyznacza ramy, określa budżet i finansuje wydarzenie. Agencja marketingowa nie podejmuje działań z własnej inicjatywy. Z ekonomicznego punktu widzenia świadczenia wydawane w ramach akcji marketingowych nie pochodzą od agencji marketingowej, nawet jeśli od strony formalnej wygląda to inaczej. Ekonomiczny sens transakcji jest bowiem jasny – jest nim promocja towarów zlecającego lub jego marki. Podobnie jest ze źródłem finansowania świadczeń wydawanych konsumentom. To zlecający ponosi całość kosztów akcji marketingowej.