Księgowanie foliowych torebek do pakowania chleba

Krojone pieczywo, które jest wypiekane przez przedsiębiorcę, nie nadaje się do sprzedaży „luzem". Jednorazowe torby służące do opakowania go należy więc uznać za materiały podstawowe, ponieważ są ściśle związane z gotowym wyrobem.

Publikacja: 21.09.2017 05:30

Księgowanie foliowych torebek do pakowania chleba

Foto: Fotolia.com

- Prowadzę piekarnię, przy której znajduje się sklep firmowy. Podatek dochodowy rozliczam liniowo prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. Jestem podatnikiem VAT czynnym. Na życzenie klientów sklepu wytwarzane przeze mnie pieczywo (chleb, bułki) jest pakowane w torebki foliowe z nadrukiem logo mojej firmy. Zakup tych torebek udokumentowany jest fakturą. Podatek naliczony od zakupu tych torebek odliczę w deklaracjach VAT-7. Jak ujmować wydatki na zakup tych torebek w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT.

Wydatki poniesione przez czytelnika na zakup torebek foliowych, w które ma być pakowane wytwarzane przez niego pieczywo, a których zakup jest udokumentowany fakturą, dla czytelnika kosztami uzyskania przychodów w kwocie netto. VAT naliczony przy ich nabyciu, jako podlegający odliczeniu, nie stanowi bowiem dla czytelnika kosztu uzyskania przychodów.

Dzień wystawienia faktury

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że czytelnik prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. Stosownie zatem do zasady zawartej w art. 22 ust. 4 ustawy o PIT, koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.W przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów za dzień poniesienia kosztu uważa się, co do zasady, dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu będącego podstawą do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (zob. art. 22 ust. 6b ustawy o PIT).

Przykład

28 sierpnia 2017 r. podatnik nabył torebki foliowe od firmy Y za cenę 123 zł, w tym 23 zł VAT. Torebki zostały wydane podatnikowi w dniu zakupu i udokumentowane tego dnia fakturą nr 144/08/2017. Za przedmiotowe torebki podatnik zapłacił przelewem bankowym 29 sierpnia 2017 r. Wydatek na nabycie torebek w kwocie netto 100 zł będzie dla podatnika kosztem uzyskania przychodów w dacie wystawienia faktury, tj. 28 sierpnia 2017 r. >patrz wzór poniżej.

Uwaga! Podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj. 15 000 zł) została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego (zob. art. 22p ust. 1 ustawy o PIT). W przedstawionym stanie faktycznym zwartość transakcji nie przekraczała ww. limitu, a ponadto zapłata nastąpiła przelewem, a zatem art. 22p ustawy o PIT nie sprzeciwia się zaliczeniu wydatków na nabycie tych torebek do kosztów podatkowych.

Szczegóły w objaśnieniach

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 728; dalej: rozporządzenie). Jak wynika z zawartych w rozporządzeniu objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów:

- kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu,

- kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10– –12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o PIT nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.

Sprzedawane krojone pieczywo (wywarzane we włas- nej piekarni czytelnika) stanowi dla czytelnika wyroby gotowe. Krojone pieczywo nie nadaje się do sprzedaży „luzem", wymaga odpowiedniego opakowania. Torebki foliowe służące do opakowania tego krojonego pieczywa należy więc uznać za materiały podstawowe, gdyż są to materiały ściśle związane z wyrobem (tj. krojonym pieczywem) >patrz ramka.

Skoro zatem przedmiotowe torebki foliowe są dla czytelnika materiałami podstawowymi, to powinny zostać ujęte w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów („Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu").

Numerem wpisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, tj. „48/08/2017" należy oznaczyć dowód będący podstawą zapisu, czyli fakturę nr 144/08/2017. Założyłem, że czytelnik numeruje wpisy w księdze w podziale na poszczególne miesiące, tzn. wpisy numeruje od początku miesiąca, a pierwszy wpis w każdym miesiącu jest oznaczony liczbą porządkową 01.

Autor jest doradcą podatkowym

Rodzaje towarów są zdefiniowane w rozporządzeniu

Przez towary należy rozumieć towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze, półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe, braki i odpady oraz materiały przyjęte od zamawiających do przerobu lub obróbki, z tym że:

a) towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym; towarami handlowymi są również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej,

b) materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania – puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi,

c) materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości,

d) wyrobami gotowymi są wyroby własnej produkcji, których proces przerobu został całkowicie zakończony, wykonane usługi, prace naukowo-badawcze, prace projektowe, geodezyjno- -kartograficzne, zakończone roboty, w tym także budowlane,

e) produkcją niezakończoną jest produkcja w toku oraz półwyroby (półfabrykaty), to jest niegotowe jeszcze produkty własnej produkcji, a także wykonywane roboty, usługi przed ich ukończeniem,

f) brakami są nieodpowiadające wymaganiom technicznym wyroby własnej produkcji, całkowicie wykończone bądź też doprowadzone do określonej fazy produkcji; brakami są również towary handlowe, które na skutek uszkodzenia lub zniszczenia w czasie transportu bądź magazynowania utraciły częściowo swą pierwotną wartość,

g) odpadami są materiały, które na skutek procesów technologicznych lub na skutek zniszczenia albo uszkodzenia utraciły całkowicie swą pierwotną wartość użytkową

(zob. § 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów)

- Prowadzę piekarnię, przy której znajduje się sklep firmowy. Podatek dochodowy rozliczam liniowo prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. Jestem podatnikiem VAT czynnym. Na życzenie klientów sklepu wytwarzane przeze mnie pieczywo (chleb, bułki) jest pakowane w torebki foliowe z nadrukiem logo mojej firmy. Zakup tych torebek udokumentowany jest fakturą. Podatek naliczony od zakupu tych torebek odliczę w deklaracjach VAT-7. Jak ujmować wydatki na zakup tych torebek w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona