Przedsiębiorca (prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową) zajmuje się handlem nieruchomościami. Przedsiębiorca nabywa z rynku wtórnego od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie aktu notarialnego, lokale mieszkalne w celu ich dalszej odsprzedaży. Nabyte lokale nie stanowią dla przedsiębiorcy środka trwałego, lecz towar handlowy. Wydatki na nabycie tych lokali przedsiębiorca ujmuje w kolumnie 10 podatkowej księgi. Zakupione lokale wymagają remontu (np. wymiana okien i drzwi, wymiana stolarki podłogowej, wymiana armatury łazienkowej i kuchennej, malowanie ścian itp.) w celu uzyskania lepszej ceny przy ich sprzedaży. Ponoszone koszty są dokumentowane fakturami i od tych faktur nie jest odliczany VAT. Po zakończeniu prac budowlano-remontowych, które stanowią generalny remont, lokal zostaje sprzedany bez zmiany jego przeznaczenia, tzn. pozostaje lokalem mieszkalnym. Czy koszty związane z usługami remontowymi powinny być ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 13 jako pozostałe wydatki czy w kolumnie 10 jako zakup towarów handlowych i materiałów? – pyta czytelnik.