Dropshipping - problem z zaliczeniem do kosztów kwot oddawanych producentom

Fiskus odmawia przedsiębiorcom – pośrednikom handlowym zaliczenia do kosztów kwot oddawanych producentom za zamówione przez klienta indywidualnego towary, kiedy ten rezygnuje z zakupu.

Publikacja: 14.09.2017 02:00

Dropshipping - problem z zaliczeniem do kosztów kwot oddawanych producentom

Foto: 123RF

- Przedsiębiorca (osoba fizyczna) świadczy usługi w zakresie organizowania zakupów na zasadzie dropshippingu – pośrednictwo handlowe. Usługi świadczone są dla klienta indywidualnego. Polegają na zakupie towaru u zagranicznego producenta, w imieniu klienta. Rola przedsiębiorcy sprowadza się do przyjęcia zamówienia od klienta i przekazaniu go do producenta, za co pobiera prowizję. Przedsiębiorca nie uczestniczy w procesie dostawy towaru do klienta – zajmuje się tym producent. Za świadczone usługi przedsiębiorca pobiera prowizję obliczaną na podstawie różnicy między kwotą otrzymaną od klienta a kwotą przekazaną do producenta.

Przedsiębiorca sprzedaje swoje usługi za pomocą portalu aukcyjnego. Aby móc z niego korzystać przedsiębiorca musi zagwarantować klientom możliwość odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Musi zatem przyjąć od klienta zwracany towar oraz zwrócić mu całą otrzymaną kwotę, czyli pobraną prowizję i zapłatę za towar dla producenta. Kwotę zwracanej prowizji przedsiębiorca traktuje jako zwrot, i ujmuję ją w księdze przychodów i rozchodów jako wartość ujemną (zmniejszającą przychód). Pozostała po odjęciu prowizji część kwoty, którą klient przekazał wcześniej na zapłatę za towar dla producenta pozostaje nierozliczona, mimo że stanowi ona koszt uzyskania przychodu dla firmy przedsiębiorcy. Klient indywidualny otrzymuje od przedsiębiorcy fakturę na usługę pośrednictwa handlowego. Na fakturze znajduje się jedynie kwota pobranej prowizji. Fakturę za towar klient otrzymuje natomiast od zagranicznego producenta. Potwierdzeniem zwrotu klientowi całej płatności (prowizja + zapłata) jest potwierdzenie przelewu bankowego.

Przedsiębiorca nie staje się właścicielem towarów będących przedmiotem transakcji kupna/sprzedaży na żadnym etapie zawieranych transakcji pośrednictwa. Jego rola sprowadza się jedynie do przekazania zagranicznemu sprzedawcy danych potrzebnych do zrealizowania wysyłki oraz przekazania mu zapłaty od klienta. Na żadnym etapie transakcji przedsiębiorca nie staje się właścicielem towaru.

Czy część zwracanej klientowi kwoty, którą wcześniej przekazał on na zapłatę za towar u producenta, można rozliczyć na podstawie przelewu bankowego i ująć w kosztach? – pyta czytelnik.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT (art. 22 ust. 1 ustawy o PIT).

Aby wydatek poniesiony przez podatnika był dla niego kosztem uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie są kosztem uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Przedsiębiorca nie ponosi kosztów zakupu towaru w związku z realizowanymi transakcjami. Jego rola ma charakter czysto techniczny i sprowadza się do przekazania zapłaty od klienta do zagranicznego producenta, a w przypadku zwrotu towaru – od producenta do klienta. Organy podatkowe przyjmują, że kwoty zwracanej klientowi za towar nie należy traktować jako kosztu uzyskania przychodu, ponieważ takiego kosztu przedsiębiorca nie poniósł. Pośredniczył jedynie w przekazywaniu kwot należnych za towar (por. interpretację Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 21 października 2016 r. (ITPB3/ 4511-301/16-2/MJ).

Oznacza to, ze przedsiębiorca nie powinien ujmować tej kwoty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (po stronie kosztów uzyskania przychodów). ?

—Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy

- Przedsiębiorca (osoba fizyczna) świadczy usługi w zakresie organizowania zakupów na zasadzie dropshippingu – pośrednictwo handlowe. Usługi świadczone są dla klienta indywidualnego. Polegają na zakupie towaru u zagranicznego producenta, w imieniu klienta. Rola przedsiębiorcy sprowadza się do przyjęcia zamówienia od klienta i przekazaniu go do producenta, za co pobiera prowizję. Przedsiębiorca nie uczestniczy w procesie dostawy towaru do klienta – zajmuje się tym producent. Za świadczone usługi przedsiębiorca pobiera prowizję obliczaną na podstawie różnicy między kwotą otrzymaną od klienta a kwotą przekazaną do producenta.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe