Korekta kosztów ciągle obowiązkowa

Firma, która umawia się z kontrahentem na długie terminy płatności, musi nadal korygować swoje rozliczenia. Ten wymóg zostanie zlikwidowany dopiero w przyszłym roku.

Publikacja: 10.09.2015 02:00

Korekta kosztów ciągle obowiązkowa

Foto: 123RF

Prowadzę firmę handlową. Niektórym kontrahentom płacę, zgodnie zresztą z umową, dopiero po kilku miesiącach. Do tej pory w takich sytuacjach wykreślałem koszty z podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Słyszałem jednak, że obowiązek korekty został zlikwidowany. Czy oznacza to, że nie muszę już jej robić? – pyta czytelnik.

Nowelizacja, która likwiduje uciążliwy dla przedsiębiorców obowiązek korekty kosztów, wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2016 r. Do tego czasu nic się w rozliczeniach nie zmienia. Czytelnik musi więc stosować obowiązujące aktualnie przepisy. Wynika z nich, że przedsiębiorca, który nie ureguluje kwoty wynikającej z faktury (albo innego dokumentu) w ciągu 30 dni od terminu płatności, musi zmniejszyć koszty. Jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, to pomniejszenia dokonuje się z upływem 90 dni od zaliczenia tej kwoty do kosztów. Korekta powinna być robiona na bieżąco (czyli w miesiącu, w którym upłynął 30 lub 90-dniowy termin). Jeśli natomiast przedsiębiorca później ureguluje należność, to może ponownie zaliczyć ją do kosztów (też na bieżąco).

Z rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynika, że przedsiębiorca, który zmniejsza koszty, musi sporządzić dowód księgowy. Powinien on zawierać przynajmniej:

- datę wystawienia oraz miesiąc, w którym następuje pomniejszenie,

- wskazanie faktury (rachunku, umowy albo innego dokumentu) stanowiącej podstawę pomniejszenia,

- kwotę pomniejszenia,

- podpis osoby sporządzającej dokument.

Podobne elementy powinien mieć dowód księgowy, na podstawie którego powiększamy koszty (po uregulowaniu należności).

Pomniejszenia (lub zwiększenia) można dokonać na podstawie zestawień takich dowodów księgowych na koniec każdego miesiąca (nie później niż do 20. dnia następnego miesiąca).

Obowiązek korekty został zlikwidowany przez ustawę z 5 sierpnia br. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015 r., poz. 1197). Zgodnie z przepisami przejściowymi, przedsiębiorcy, którzy zmniejszyli koszty przed 1 stycznia 2016 r., a później zapłacą kontrahentowi, będą mogli je powiększyć.

Prowadzę firmę handlową. Niektórym kontrahentom płacę, zgodnie zresztą z umową, dopiero po kilku miesiącach. Do tej pory w takich sytuacjach wykreślałem koszty z podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Słyszałem jednak, że obowiązek korekty został zlikwidowany. Czy oznacza to, że nie muszę już jej robić? – pyta czytelnik.

Nowelizacja, która likwiduje uciążliwy dla przedsiębiorców obowiązek korekty kosztów, wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2016 r. Do tego czasu nic się w rozliczeniach nie zmienia. Czytelnik musi więc stosować obowiązujące aktualnie przepisy. Wynika z nich, że przedsiębiorca, który nie ureguluje kwoty wynikającej z faktury (albo innego dokumentu) w ciągu 30 dni od terminu płatności, musi zmniejszyć koszty. Jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, to pomniejszenia dokonuje się z upływem 90 dni od zaliczenia tej kwoty do kosztów. Korekta powinna być robiona na bieżąco (czyli w miesiącu, w którym upłynął 30 lub 90-dniowy termin). Jeśli natomiast przedsiębiorca później ureguluje należność, to może ponownie zaliczyć ją do kosztów (też na bieżąco).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara