Koszty: wydajność pracowników poprawiają piłkarzyki

Firma, która inwestuje w samopoczucie załogi, może zaliczyć wydatki do podatkowych kosztów. Nawet te niestandardowe.

Aktualizacja: 08.09.2016 17:05 Publikacja: 08.09.2016 16:05

Koszty: wydajność pracowników poprawiają piłkarzyki

Foto: 123RF

Gra w piłkarzyki buduje pozytywne relacje między zatrudnionymi, dzięki czemu lepiej pracują. Ten argument przekonał katowicką Izbę Skarbową, która zgodziła się na rozliczenie wydatku na stół w podatkowych kosztach. To dobra wiadomość dla firm, którym zależy na miłej atmosferze w pracy.

– Wiele firm stosuje takie sposoby na integrację pracowników – mówi Mieszko Maj, HR Business Partner w Platige Image. – Coraz popularniejsze są np. tzw. kreatywne pokoje, czyli miejsca, w których można poukładać puzzle albo zmierzyć się w grach planszowych. Chodzi o to, aby zatrudnione osoby nawiązywały kontakty i współpracowały ze sobą. Fachowo nazywa się to sytuacyjną kontrolą zachowania, czyli np. stworzeniem sytuacji, w której potrzebujemy innej osoby do wspólnej aktywności – tłumaczy ekspert.

Stres i zdrowie

Podobnym celom miał służyć stół do piłkarzyków kupiony przez spółkę informatyczną. Chce go rozliczyć w podatkowych kosztach. We wniosku o interpretację napisała, że rozgrywanie meczów jest sposobem na obniżenie stresu pracowników. A branża, w której działają, jest szczególnie na taki stres narażona. Informatycy pracują bowiem często pod dużą presją czasu.

Zdaniem spółki wspólna gra w piłkarzyki poprawia wydajność oraz kreatywność. Polepsza też atmosferę w firmie, co przekłada się na przychody. Kolejny argument to aktywny wypoczynek, który spowoduje, że pracownicy będą zdrowsi. A zdrowy pracownik nie chodzi na zwolnienia.

Fiskus się zgadza

Firma powołała się też na specyficzny charakter branży, w której działa. Specjaliści IT mają bowiem wysokie oczekiwania co do pensji, ale także środowiska pracy i dodatkowych benefitów. Dlatego żeby ich utrzymać, trzeba stosować tego rodzaju rozwiązania. Inaczej mogą podjąć decyzję o przejściu do konkurencji. Utrudniłoby to sprawne funkcjonowanie firmy, co z pewnością przełożyłoby się na obniżenie jej przychodów.

Spółka zapewniła także, że stół będzie wykorzystywany wyłącznie przez osoby zatrudnione, w czasie regulaminowych przerw w pracy.

Co na to fiskus? Zgodził się, że wydatek na piłkarzyki jest podatkowym kosztem spółki. Są bowiem spełnione przesłanki z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten mówi, że do podatkowych kosztów można zaliczyć wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (interpretacja nr IBPB-1-1/4510-168/16-1/WRz).

To niejedyna korzystna dla firm inwestujących w pracowników interpretacja. Przykładowo skarbówka zgodziła się na rozliczenie w kosztach pizzy kupowanej na spotkania zarządu i pracowników spółki działającej w branży chemicznej. Jednym z argumentów było to, że decyzje podjęte na posiedzeniach mają bezpośredni wpływ na wynik finansowy firmy. A udostępnienie jedzenia zwiększa komfort uczestników (interpretacja nr IBPB-1-3/4510-433/16/TS).

Fiskus akceptuje też rozliczanie wydatków na fundowane pracownikom jabłka, gruszki i rzodkiewki. Kupowała je spółka produkująca materace piankowe. Zależy jej, aby pracownicy zdrowo się odżywiali, ponieważ dzięki temu jest mniejsza absencja. Ponadto tworzenie przyjaznych warunków pracy zwiększa renomę firmy. Skarbówka przyznała jej rację (interpretacja nr ILPB3/4510-1-528/15-4/JG).

Marcin Sobieszek - doradca podatkowy, partner w firmie ATA Finance

Firmy nie inwestują w swoich pracowników bezinteresownie. Zapewniając im pomieszczenia do integracji, fundując jedzenie w pracy czy kupując ponadstandardowe wyposażenie (takie właśnie jak stół do piłkarzyków), chcą poprawić ich wydajność i dzięki temu zwiększyć obroty. Świadczenia dla pracowników mają więc związek z działalnością gospodarczą i uzyskiwanym z niej przychodem. Są to tzw. koszty pośrednie. Nie da się ich przyporządkować do konkretnego przychodu, ale niewątpliwie takie wydatki przyczyniają się do tego, że firma dobrze funkcjonuje. Należy je rozliczyć podatkowo w momencie poniesienia, czyli w dniu, na który ujęto koszt w księgach.

Gra w piłkarzyki buduje pozytywne relacje między zatrudnionymi, dzięki czemu lepiej pracują. Ten argument przekonał katowicką Izbę Skarbową, która zgodziła się na rozliczenie wydatku na stół w podatkowych kosztach. To dobra wiadomość dla firm, którym zależy na miłej atmosferze w pracy.

– Wiele firm stosuje takie sposoby na integrację pracowników – mówi Mieszko Maj, HR Business Partner w Platige Image. – Coraz popularniejsze są np. tzw. kreatywne pokoje, czyli miejsca, w których można poukładać puzzle albo zmierzyć się w grach planszowych. Chodzi o to, aby zatrudnione osoby nawiązywały kontakty i współpracowały ze sobą. Fachowo nazywa się to sytuacyjną kontrolą zachowania, czyli np. stworzeniem sytuacji, w której potrzebujemy innej osoby do wspólnej aktywności – tłumaczy ekspert.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe