Pkpir: przedsiębiorca rozliczy w kosztach wydatki na firmowe pomieszczenie

Podatnik może ująć w kosztach uzyskania przychodów wyposażenie i remont pomieszczenia wykorzystywanego w działalności gospodarczej.

Publikacja: 07.09.2017 06:22

Pkpir: przedsiębiorca rozliczy w kosztach wydatki na firmowe pomieszczenie

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Sposób rozliczania podatku od nieruchomości nie ma znaczenia przy ocenie, czy wydatki na lokal używany w celach firmowych mogą być kosztem uzyskania przychodów. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 31 maja 2017 r. (II FSK 1262/15).

Przedsiębiorca prowadzący firmę produkcyjną i rozliczający się na podstawie księgi przychodów i rozchodów zgłosił do ewidencji trzy adresy wykonywania działalności. Fiskus przeprowadził u niego kontrolę oraz postępowanie podatkowe i zakwestionował część zaksięgowanych kosztów. Uznał, że przedsiębiorca bezpodstawnie rozliczył w działalności wydatki na zakup wyposażenia pokoju w swoim domu (np. telewizora i mebli) oraz artykułów potrzebnych do remontu (m.in. lamp oraz drzwi), przez co zawyżył koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem skarbówki, poniesione przed przedsiębiorcę wydatki nie mają związku z działalnością gospodarczą. Tak wynika z oględzin przeprowadzonych w nieruchomościach. Działalności bezspornie służył budynek socjalno-biurowy oraz zakład produkcyjny. Natomiast w domu mieszkalnym nie była faktycznie prowadzona działalność gospodarcza. Fiskus argumentował też, że mimo podania go jako miejsca prowadzenia firmy, nie dopełniono obowiązku zgłoszenia tego faktu do celów obliczenia podatku od nieruchomości.

Mężczyzna złożył skargę na decyzję skarbówki. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przypomniał, że ewidencjonując w księdze wydatki, przedsiębiorca bierze na siebie obowiązek uzasadnienia celu ich poniesienia i wykazania związku z uzyskanymi przychodami. Powołał się na art. 23 ust. 1 pkt 49 ustawy o PIT, z którego wynika, że nie można rozliczyć w kosztach zakupów wyposażenia wykorzystywanego do celów osobistych podatnika.

Czy ten przepis należy zastosować w omawianej sprawie? Sąd uznał, że nie. Podkreślił, że przedsiębiorca zgłosił swój dom do ewidencji działalności gospodarczej jako miejsce jej dodatkowego prowadzenia. Dochował więc obowiązków wynikających z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Nie można zgodzić się ze skarbówką, że nie wykonywał tam żadnych firmowych czynności. Fiskus bezpodstawnie uznał, że jedynie wtedy, gdy lokal służy wyłącznie celom prowadzonej działalności gospodarczej (a nie prywatnym), nie ma przeszkód do zaliczenia całości wydatków związanych z jego utrzymaniem i eksploatacją do kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem sędziów, oględziny lokalu wykazały, że przedsiębiorca wykorzystuje go do działalności. Świadczy o tym chociażby znajdująca się w nim dokumentacja czy też stacjonarny komputer. A przecież prowadzenie działalności gospodarczej nie jest ograniczone czasowo i możliwe jest również w miejscu zamieszkania, np. przez wykonywanie telefonów, wystawianie faktur, dokonywanie przelewów, załatwianie korespondencji, przyjmowanie kontrahentów.

Sąd przyznał także, że kwestia podatku od nieruchomości jest odrębną materią prawną, która rozstrzygana jest w innym, odrębnie prowadzonym przez właściwe organy, postępowaniu podatkowym. Nie ma znaczenia dla wykazania związku (lub jego braku) między poniesionymi przez przedsiębiorcę wydatkami na remont i wyposażenie a uzyskanym przez niego przychodem z działalności.

Reasumując, WSA zgodził się z przedsiębiorcą, że zaewidencjonowane w księdze wydatki na wyposażenie i remont mogą być podatkowym kosztem.

To stanowisko podtrzymał Naczelny Sąd Administracyjny. Oddalił skargę kasacyjną skarbówki. Podkreślił, że niezgłoszenie lokalu do opodatkowania podatkiem nieruchomości nie decyduje o zasadach rozliczania kosztów uzyskania przychodów. I przyznał, że mogą być w nich ujęte wydatki na pomieszczenie wykorzystywane w działalności gospodarczej.

Sposób rozliczania podatku od nieruchomości nie ma znaczenia przy ocenie, czy wydatki na lokal używany w celach firmowych mogą być kosztem uzyskania przychodów. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 31 maja 2017 r. (II FSK 1262/15).

Przedsiębiorca prowadzący firmę produkcyjną i rozliczający się na podstawie księgi przychodów i rozchodów zgłosił do ewidencji trzy adresy wykonywania działalności. Fiskus przeprowadził u niego kontrolę oraz postępowanie podatkowe i zakwestionował część zaksięgowanych kosztów. Uznał, że przedsiębiorca bezpodstawnie rozliczył w działalności wydatki na zakup wyposażenia pokoju w swoim domu (np. telewizora i mebli) oraz artykułów potrzebnych do remontu (m.in. lamp oraz drzwi), przez co zawyżył koszty uzyskania przychodów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a