Jestem przedsiębiorcą. W ostatnich tygodniach nabyłem lokal użytkowy i obecnie otrzymałem decyzję prezydenta miasta w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości za 2017 r. od tego lokalu (za okres od nabycia lokalu do 31 grudnia 2017 r.). Lokal wprowadziłem do ewidencji środków trwałych. Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. Czy wydatek z tytułu podatku od nieruchomości powinienem wpisać do podatkowej księgi w dacie wydania tej decyzji, tj. 28 sierpnia 2017 r.? – pyta czytelnik.

Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych, z  zastrzeżeniem art. 6 ust. 11 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania (art. 6 ust. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Podstawą ujęcia wydatku z tytułu podatku od nieruchomości w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jest decyzja prezydenta miasta w sprawie wymiaru podatku za 2017 r. Koszt ten powinien więc zostać ujęty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie wydania tej decyzji, tj. 28 sierpnia 2017 r.

Koszt z tytułu podatku od nieruchomości przedsiębiorca powinien wpisać do kolumny 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów („Pozostałe wydatki").

—Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy