fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatek dochodowy

Wydatki na samolot można wliczyć w koszty - interpretacja podatkowa

Adobe Stock
Spółka może rozliczyć w działalności wydatki na awionetkę, którą lata jej prezes.

Firmy coraz częściej pytają skarbówkę o podatkowe rozliczenie leasingowanych samolotów. Odpowiedzi są dla nich korzystne. Oto dwie ostatnie interpretacje.

Spółka z o.o. wzięła w leasing operacyjny awionetkę. Prezes firmy będzie latał nią do rozmieszczonych po całej Polsce zakładów, a także kontrahentów (polskich i zagranicznych). Znacznie to usprawni działanie spółki oraz pozytywnie wpłynie na jej rozwój. Możliwość szybkiego przemieszczania się zapewni też sprawny nadzór nad gospodarką magazynową w zakładach produkcyjnych. Poza tym ograniczy ryzyko utraty części majątku na wypadek powodzi. Część zakładów leży bowiem na zagrożonych terenach (w czaszy zbiornika retencyjnego).

Samolot ma być też odpłatnie wynajmowany (bez załogi) do lotów krajowych i zagranicznych.

Czy raty leasingowe można w całości zaliczyć do podatkowych kosztów? Spółka twierdzi, że tak, ponieważ awionetka ma być wykorzystywana tylko na potrzeby działalności gospodarczej.

Fiskus nie miał nic przeciwko. Przyznał, że celem leasingu jest usprawnienie prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki mają więc związek z przychodem (interpretacja nr 0111-KDIB2-1.4010.276. 2019.1.JK).

W tej samej sprawie skarbówka zgodziła się też na odliczenie całego VAT z faktur dokumentujących raty leasingowe, a także zakupy paliwa i materiałów eksploatacyjnych (interpretacja nr 0111-KDIB3-1.4012.391.2019.1.KO).

Pozytywne dla podatników były także wcześniejsze interpretacje fiskusa dotyczące leasingu.

– Rozliczenie samolotu w działalności jest korzystniejsze niż samochodów osobowych, przy nich są bowiem dodatkowe obowiązki i ograniczenia zarówno w PIT/CIT, jak i VAT – tłumaczy Szymon Krawczyk, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego.

– Oczywiście na kontroli skarbówka może sprawdzić, czy faktycznie był wykorzystywany tylko do firmowych celów. Jeśli okaże się, że nie, interpretacja nic przedsiębiorcy nie pomoże. Fiskus bowiem uzna, że opisany we wniosku stan faktyczny różni się od rzeczywistości – dodaje Szymon Krawczyk.

Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu, informuje, że statki powietrzne są coraz częściej leasingowane. Przedsiębiorcy korzystają z lekkich awionetek czy helikopterów. Według danych ZPL w 2018 r. wartość transakcji finansowania statków powietrznych wyniosła 580,9 mln zł. W stosunku do 2017 r. wzrosła o ponad 70 proc.

Korzystne dla podatników są też interpretacje w sprawie rozliczenia w podatkowych kosztach wydatków na kurs pilota oraz uzyskanie licencji. Zarówno dla przedsiębiorców już związanych z branżą lotniczą, jak i tych, którzy chcą poszerzyć swoje zawodowe zainteresowania.

Przykładowo wydatki na szkolenie może rozliczyć w kosztach dentysta, który planuje zarabiać też na lataniu. „Skoro wnioskodawca, chcąc rozszerzyć świadczone usługi na pilotowanie samolotów pasażerskich, musi odbyć odpowiednie szkolenie, to może uwzględnić wydatki na kurs w kosztach prowadzonej przez niego działalności" – napisała skarbówka (interpretacja nr 0112-KDIL3-3.4011.385. 2018.2.DS).

Podobną odpowiedź dostał informatyk, który także chce ukończyć kurs pilota, na dodatek, ze względu na lepsze warunki atmosferyczne, szkolenie będzie się odbywało poza granicami Polski (interpretacja nr 3063-ILPB1-3.4511.30. 2017.2.DS).

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA