Rz: Czy prowadząc małą firmę, nawet jednoosobową, zakup ciastek, kawy, herbaty, wody dla klientów można zaliczyć do kosztów podatkowych?
Michał Grzywacz: Zakup ciastek, herbaty czy wody dla klientów to minimalne wydatki z szeroko pojętej gastronomii, z jakimi musi się liczyć niemal każdy przedsiębiorca spotykający się ze swoimi kontrahentami. Zauważały to sądy administracyjne, potwierdzając słuszność zaliczenia przez podatników tego typu wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Wykładnię tę potwierdził ostatecznie minister finansów, wydając 25 listopada 2013 r. interpretację ogólną. Wynika z niej, że wydatki na drobne poczęstunki, jak ciastka, paluszki, kanapki czy napoje (kawa, herbata, woda mineralna, soki), wykorzystywane podczas spotkań biznesowych, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Równocześnie zastrzeżono jednak, że każdy przypadek powinien być analizowany odrębnie, pod kątem warunków i okoliczności uzasadniających poniesienie takich wydatków.
Czy takie wydatki dają odliczenie w VAT?
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spotkania z kontrahentami służą opodatkowanej działalności przedsiębiorcy, a zatem zakupione na tę okoliczność ciastka, woda, herbata czy soki (udokumentowane fakturami) dają prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w ich cenie.
Wykładnię taką potwierdziła m.in. Izba Skarbowa w War- szawie w interpretacji z 24 lu- tego 2012 r. Uznała ona, że: „zakup napojów, drobnych artykułów spożywczych oraz gotowej żywności ma związek z prowadzonym przedsiębiorstwem. Służy prawidłowemu funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, ma zatem związek (pośredni) z wykonywaniem czynności opodatkowanych wykonywanych przez wnioskodawcę. W konsekwencji, spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem napojów (kawy, herbaty, mleka, soków, wody mineralnej), drobnych artykułów spożywczych (ciastek, drobnych słodyczy, popularnych owoców) oraz gotowej żywności w postaci kanapek i zimnych przekąsek przekazywanych (...) w celu zapewnienia poczęstunku gościom i klientom".