Wynajęcie jachtu to nie koszt podatkowy

Przedsiębiorcy nie odliczą wydatków na wynajęcie jachtu, które według fiskusa kojarzą się z luksusem i wystawnością.

Aktualizacja: 01.09.2016 12:26 Publikacja: 01.09.2016 07:47

Wynajęcie jachtu to nie koszt podatkowy

Foto: 123RF

Izba Skarbowa w Katowicach wyjaśniła, jakie wydatki – jako reprezentacja – nie podlegają odliczeniu.

Sprawa dotyczyła producenta piwa, który planuje ekspansję na rynki zagraniczne, w czym mają pomóc działania marketingowe. Nośnikiem reklamy ma być wynajęty jacht morski, opatrzony m.in. logo spółki i hasłami reklamowymi, który będzie żeglował i zatrzymywał się w zagranicznych portach. Spółka chce organizować na nim imprezy promocyjne z degustacją piwa i występami artystów.

Zapytała, czy może odliczyć m.in. koszt długoterminowego wynajmu jachtu wraz z załogą, paliwo, opłaty portowe, produkty do degustacji oraz usługi kulturalne. Liczy, że efektem będzie zwiększenie sprzedaży.

Odpowiedź była przecząca. Izba wskazała, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT kosztem podatkowym nie mogą być wydatki na reprezentację. Zgodnie z definicją słownikową reprezentacja to „okazałość, wystawność w sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną". Tymczasem – jak czytamy – „jacht morski jest niewątpliwie synonimem luksusu, atrakcyjności, rekreacji i wypoczynku", a wydatki na jego wynajęcie są ukierunkowane na reprezentację i budowanie prestiżu spółki.

Jarosław Ziobrowski, adwokat i partner w Kancelarii Kurpisz Ziobrowski, wskazuje, że przyczyną sporu jest brak legalnej definicji reprezentacji, która – w przeciwieństwie do reklamy – nie może być kosztem.

– Nie zgadzam się ze stanowiskiem organów podatkowych. To niezrozumiałe, dlaczego reklama umieszczona na np. autobusie miejskim czy samochodzie może być kosztem podatkowym, a na jachcie już nie, bo fiskusowi kojarzy się z luksusem. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie. Spółka wykazała, że wydatki na wynajęcie jachtu morskiego mają związek z prowadzoną przez nią działalnością i powinny się przyczynić do zwiększenia przychodów, więc powinna mieć prawo do ich odliczenia – mówi.

Numer interpretacji: IBPB-1-2/4510-491/16/AnK

Izba Skarbowa w Katowicach wyjaśniła, jakie wydatki – jako reprezentacja – nie podlegają odliczeniu.

Sprawa dotyczyła producenta piwa, który planuje ekspansję na rynki zagraniczne, w czym mają pomóc działania marketingowe. Nośnikiem reklamy ma być wynajęty jacht morski, opatrzony m.in. logo spółki i hasłami reklamowymi, który będzie żeglował i zatrzymywał się w zagranicznych portach. Spółka chce organizować na nim imprezy promocyjne z degustacją piwa i występami artystów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów