Loża VIP na stadionie nie jest kosztem

Spółka nie odliczy wydatków na wynajęcie loży i oznaczenie jej firmowym logo. Fiskus uznaje, że to reprezentacja.

Publikacja: 31.08.2021 08:00

Loża VIP na stadionie nie jest kosztem

Foto: Adobe Stock

Przedsiębiorcy mają często problem z rozgraniczeniem, kiedy dany wydatek ma charakter reklamowy, a kiedy reprezentacyjny. W praktyce może się to skończyć sporem, ponieważ tylko reklama jest kosztem uzyskania przychodu.

W jednej w najnowszych interpretacji fiskus nie zgodził się na odliczenie wydatków na wynajęcie loży VIP na stadionie piłkarskim. Sprawa dotyczyła spółki akcyjnej, która na podstawie umowy z dzierżawcą stadionu ma m.in. prawo do używania loży, umieszczenia na niej swojego logo, ekspozycji informacji reklamowych przy wejściu oraz używania tytułu oficjalnego członka biznes klubu w działaniach marketingowych i PR. Loża przeznaczona jest przede wszystkim do organizowania spotkań biznesowych, szkoleń, a także wydarzeń o podobnym charakterze.

Czytaj też:

Koszty podatkowe w CIT: czy usługi IT podlegają limitowaniu

Spółka chciał potwierdzić, że może odliczyć koszty najmu, ponieważ mają one związek z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Umowa najmu daje jej możliwość wykorzystania dodatkowej przestrzeni jako pomieszczenia biurowego służącego pracownikom oraz klientom. Stanowi też okazję do promocji i reklamy spółki oraz sprzedawanych przez nią usług i towarów.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zakwestionował jednak takie odliczenia. Jego zdaniem są to wydatki o charakterze reprezentacyjnym, których odliczenia zakazuje art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Wyjaśnił, że przepisy nie definiują reprezentacji. Zgodnie z orzecznictwem (m.in. wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie siedmiu sędziów z 2013 r., sygn. II FSK 702/11) celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.

Oceniając zatem, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym lub dominującym celem jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to jest to reprezentacja. Dyrektor KIS uznał, że taka jest sytuacja wnioskodawcy. Nie może on więc odliczyć wydatków.

Numer interpretacji: 0111-KDIB1-1.4010.243.2021.1.NL

Przedsiębiorcy mają często problem z rozgraniczeniem, kiedy dany wydatek ma charakter reklamowy, a kiedy reprezentacyjny. W praktyce może się to skończyć sporem, ponieważ tylko reklama jest kosztem uzyskania przychodu.

W jednej w najnowszych interpretacji fiskus nie zgodził się na odliczenie wydatków na wynajęcie loży VIP na stadionie piłkarskim. Sprawa dotyczyła spółki akcyjnej, która na podstawie umowy z dzierżawcą stadionu ma m.in. prawo do używania loży, umieszczenia na niej swojego logo, ekspozycji informacji reklamowych przy wejściu oraz używania tytułu oficjalnego członka biznes klubu w działaniach marketingowych i PR. Loża przeznaczona jest przede wszystkim do organizowania spotkań biznesowych, szkoleń, a także wydarzeń o podobnym charakterze.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara