Blogerka modowa wygrała z fiskusem spór o biżuterię i torebki

Wydatki na ubrania, perfumy i kosmetyki mogą być kosztem podatkowym, jeśli mają związek z działalnością gospodarczą.

Aktualizacja: 20.08.2018 19:04 Publikacja: 20.08.2018 17:42

Blogerka modowa wygrała z fiskusem spór o biżuterię i torebki

Foto: adobe stock

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach przyznał rację blogerce modowej spierającej się z fiskusem. Zgodnie z wyrokiem kobieta może odliczyć wydatki na zakup przedmiotów, które prezentuje na prowadzonej przez siebie stronie internetowej. A chodzi o duże zakupy. Spór dotyczył bowiem m.in. ubrań, biżuterii, torebek, perfum i kosmetyków niezbędnych do stworzenia prezentowanych przez nią stylizacji.

Kobieta zaskarżyła do sądu niekorzystną interpretację podatkową. Napisała, że rozpoczyna działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu bloga o modzie. Zapytała skarbówkę, czy wydatki na zakup prezentowanych tam produktów mogą być kosztem uzyskania przychodu. Zamierza bowiem zarabiać na udostępnianiu powierzchni reklamowej i zleceniach od reklamodawców.

Odpowiedź była przecząca. Fiskus stwierdził, że są to wydatki o charakterze osobistym. Nie można uznać, że służą one osiągnięciu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródła. Źródłem przychodu nie jest bowiem samo prowadzenie bloga, lecz udostępnienie powierzchni reklamowej.

Sąd nie zgodził się z takim argumentem i uchylił interpretację. Zarzucił przy tym skarbówce niekonsekwencję. Skoro przychody z prowadzenia bloga będą przychodami z działalności gospodarczej, to kosztami będą wydatki poniesione w celu ich osiągnięcia. Bloger uzyska je, jeśli jego witryna będzie atrakcyjna i zyska popularność wśród odwiedzających.

Czytaj też:

Bloger nie odliczy wydatków na stworzenie strony - interpretacja podatkowa

Własny blog sposobem na niższy podatek

Według WSA blogerka wyraźnie wskazała, że ponoszone przez nią wydatki mają związek z potencjalnym przychodem. By je zatem zakwestionować, nie wystarczy ogólnikowe stwierdzenie, że treści zamieszczane na blogu zaspokajają osobiste potrzeby skarżącej. Organ podatkowy powinien się odnieść do poszczególnych wydatków i wykazać, że nie mają związku z przychodem. Zaś podatnik – w toku ewentualnej kontroli – powinien umieć wykazać celowość każdego wydatku, np. zakupu stroju czy kosmetyków.

Jak czytamy w uzasadnieniu, organ interpretacyjny nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. To, czy przepis został prawidłowo zastosowany, można sprawdzić w toku postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży wówczas obowiązek udowodnienia okoliczności faktycznych, z których wywodzi korzystne dla siebie skutki prawne.

– To kolejna odsłona emocjonującego sporu. Należy się zgodzić z wyrokiem, gdyż dotychczasowe stanowisko organów podatkowych było zbyt restrykcyjne. Bloger musi inwestować, by osiągać przychody. Nie oznacza to jednak, że wystarczy założyć blog, by zaoszczędzić na podatku. Sąd wyraźnie bowiem wskazał, że podatnik musi udowodnić, że poniesione przez niego wydatki mają związek z przychodem – mówi doradca podatkowy Andrzej Sadowski.

Jeszcze na początku 2016 r. fiskus zgadzał się w interpretacjach, by blogerzy-przedsiębiorcy rozliczali w kosztach, np. wyjazd na wakacje, bilety do kina czy kosmetyki. Pod koniec 2016 r. całkowicie jednak zmienił stanowisko. Od tego czasu kwestionuje w interpretacjach wydatki służące własnym potrzebom.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach przyznał rację blogerce modowej spierającej się z fiskusem. Zgodnie z wyrokiem kobieta może odliczyć wydatki na zakup przedmiotów, które prezentuje na prowadzonej przez siebie stronie internetowej. A chodzi o duże zakupy. Spór dotyczył bowiem m.in. ubrań, biżuterii, torebek, perfum i kosmetyków niezbędnych do stworzenia prezentowanych przez nią stylizacji.

Kobieta zaskarżyła do sądu niekorzystną interpretację podatkową. Napisała, że rozpoczyna działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu bloga o modzie. Zapytała skarbówkę, czy wydatki na zakup prezentowanych tam produktów mogą być kosztem uzyskania przychodu. Zamierza bowiem zarabiać na udostępnianiu powierzchni reklamowej i zleceniach od reklamodawców.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów