Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie rozpatrywał w interpretacji kwestię rozliczenia konkursów, których zadaniem jest zwiększenie sprzedaży.
Z pytaniem w tej sprawie zwróciła się spółka, która organizuje gry liczbowe i loterie pieniężne. Za ich dystrybucję odpowiadają sprzedawcy (tzw. kolektorzy), posiadający uprawnienia do sprzedaży produktów spółki w punktach gier liczbowych oraz swój numer identyfikacyjny w systemie online spółki.
Spółka organizuje różnego rodzaju konkursy skierowane do kolektorów, by zwiększyć sprzedaż. W regulaminach określa m.in.: uczestników, cel konkursu, zasady prowadzenia i rozstrzygnięcia, nagrody, a także tryb składania i rozpatrywania reklamacji. Ich uczestnikami są zazwyczaj sprzedawcy, wśród których wyróżnia się trzy grupy. Do pierwszej należą osoby fizyczne prowadzące sprzedaż produktów na podstawie zawartej ze spółką umowy-zlecenia lub umowy o pracę (tzw. kolektorzy fizyczni). W drugiej grupie znajdują się pracownicy i agenci partnerów sieciowych. Trzecią grupę stanowią tzw. kolektorzy prawni, czyli osoby prowadzące sprzedaż w ramach działalności gospodarczej, którzy zawarli stosowną umowę agencyjną ze spółką, oraz ich pracownicy.
Pytanie spółki dotyczyło rozliczenia nagród. Chciała się upewnić, czy nagrody przyznane kolektorom prawnym powinny być opodatkowane na analogicznych zasadach jak inne przychody uzyskiwane przez nich z działalności gospodarczej.
Dyrektor izby uznał jednak, że nagrody przyznawane na rzecz kolektorów prawnych oraz agentów partnerów sieciowych podlegają opodatkowaniu w wysokości 10 proc. wygranej, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. W tej sytuacji na spółce ciąży obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku do urzędu skarbowego.