fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatek dochodowy

Wydatki na fryzjera i kosmetyczkę prezenterka odliczy od przychodu - interpretacja podatkowa

Adobe Stock
Prezenterka odliczy wydatki na wizytę u fryzjera i kosmetyczki, ale na ubrania, w których pojawia się na wizji, już nie.

Fiskus pozwala prezenterce odliczyć wydatki na fryzurę i makijaż, jeśli wykaże, że zostały poniesione w dniu występu. Nie wrzuci jednak w koszty wydatków na ubrania i buty, bo mają charakter osobisty. Skarbówka argumentuje, że nie tylko przedsiębiorcy, ale też np. nauczyciele i urzędnicy muszą dbać o wygląd.

Czytaj też:

Taką odpowiedź otrzymała podatniczka, która w styczniu 2019 r. założyła działalność gospodarczą, polegającą na prowadzeniu w telewizji programów dotyczących mody i urody. Charakter programu wymaga od prowadzącej nienagannego wizerunku, jednak zamawiający nie zapewnia jej ubrań. Dlatego sama je kupuje. Korzysta także z usług kosmetyczki i fryzjera. Dodatkowo omawia w trakcie audycji efekty tych zabiegów. Zapytała, czy może odliczyć wydatki na zakup ubrań, butów, ułożenie fryzury (usługi fryzjerskie), zakup kosmetyków i usług kosmetycznych. Jej zdaniem tak, ponieważ jest to niezbędny element wykonania usługi. Wygląd osoby prowadzącej program ma wpływ na oglądalność, tym samym zapewnia źródło przychodu wnioskodawczyni.

Trzeba uzasadnić

Fiskus tylko częściowo się z nią zgodził. Przypomniał, że ustawa o PIT pozwala odliczyć racjonalnie uzasadnione wydatki związane z osiąganiem przychodów lub zachowaniem czy zabezpieczeniem ich źródła. Artykuł 23 ustawy o PIT zabrania natomiast odliczenia wydatków na reprezentację, których celem jest stworzenie pewnego wizerunku.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej orzekł, że podatniczka nie odliczy zakupu ubioru i obuwia ani kosmetyków. Mają one charakter wydatków osobistych i nie można ich uznać za związane z działalnością gospodarczą.

„Schludny i estetyczny wygląd świadczy o kulturze osobistej i nie jest zależny od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej" – pouczył podatniczkę.

Zabiegi fryzjerskie i kosmetyczne to jednak co innego.

„Wydatki na zabiegi fryzjerskie i kosmetyczne mogą zostać zaliczone do kosztów jedynie w takim zakresie, w jakim jest to racjonalnie uzasadnione rozmiarem działalności, czyli liczbą i częstotliwością świadczonych usług, tj. realizacji programu telewizyjnego" – czytamy w interpretacji.

Nie wystarczy posiadanie faktur (rachunków) potwierdzających poniesione wydatki. Podatniczka musi wykazać ich racjonalność i związek z działalnością gospodarczą.

Urzędnicy nieco łagodnieją

Według Grzegorza Grochowiny, starszego menedżera w KPMG w Polsce, stanowisko organów skarbowych dotyczące wydatków na usługi fryzjerskie czy kosmetyczne należy ocenić pozytywnie.

– Widać, że fiskus podochodzi bardziej liberalnie niż wcześniej do kwestii związanych z takimi wydatkami. Bez wątpienia odpowiedni wizerunek przedsiębiorcy jest niezbędnym elementem właściwego wykonania usługi jako osoby prowadzącej program telewizyjny. Niemniej jednak, problemem wciąż pozostają wydatki na ubiór. Organy podatkowe uważają, że warunkiem koniecznym odliczenia jest wyróżnienie stroju w odpowiedni sposób, np. naszytym logo firmy. Stanowisko w tej sprawie jest niejednolite i należy mieć nadzieję, że będzie się zmieniać na korzyść podatników – mówi Grzegorz Grochowina.

Numer interpretacji: 0115-KDIT3.4011.214. 2019.2.DR

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA