- Prowadzę niewielkie biuro rachunkowe. Moi klienci, tak podatnicy PIT, jak i CIT, od czasu do czasu remontują posiadane środki trwałe. Czy można amortyzować środki trwałego podczas ich remontu? – pyta czytelniczka.
W toku prowadzonej działalności mogą występować czasowe przestoje środków trwałych. Mogą one wynikać w szczególności z braku zamówień lub są związane z koniecznością wykonania prac remontowych, którego to przypadku dotyczy pytanie czytelniczki.
Stosownie do art. 16c pkt 5 ustawy o PIT i art. 22c pkt 5 ustawy o CIT, amortyzacji nie podlegają składniki majątku – środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej albo zaprzestania działalności, w której te składniki były używane. W tym przypadku składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono tę działalność albo zaprzestano jej wykonywania.
Zatem amortyzacji nie podlegają składniki majątku, które nie są używane na skutek:
- zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, albo