- w przypadku zapłaty podatku i chęci jego odzyskania – możliwość ubiegania się o zwrot na podstawie wniosku, w którym płatnik potwierdzi prawo do zwolnienia,
- w przypadku odstąpienia od poboru – złożenie organom podatkowym oświadczenia o prawie do zwolnienia lub uzyskanie opinii o zastosowaniu zwolnienia ważnej przez trzy lata.
W razie niewłaściwego poboru podatku czy też niedochowania obowiązków formalnych, płatnikowi grozi konieczność zapłaty podatku z odsetkami, nałożenie dodatkowego zobowiązania podatkowego, a nawet odpowiedzialność karno-skarbowa.
Przepisy odroczone, ale nie w pełni
Ze względu na rewolucyjny wręcz charakter wprowadzonych zmian, a co za tym idzie – konieczność przygotowania się płatników do przyjęcia nowych obowiązków, Minister Finansów do 30 czerwca 2019 r. w drodze rozporządzeń wyłączył lub ograniczył stosowanie niektórych nowych przepisów odnośnie poboru podatku u źródła. Termin ten pod koniec czerwca 2019 r. został następnie przedłużony o kolejne 6 miesięcy (zob. rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia lub ograniczenia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, DzU z 2019 r., poz. 1203). Tym samym nowe zasady wejdą w życie w pełnym zakresie dopiero od 1 stycznia 2020 r.
Warto zauważyć, że Ministerstwo Finansów zdecydowało się na dalsze odroczenie obowiązywania przepisów tylko w zakresie podatku CIT, dlatego też nowe obowiązki płatników na gruncie podatku PIT muszą być przez płatników respektowane już od 1 lipca 2019 r.
Pomimo odroczenia obowiązywania części przepisów, niektóre z nich należy stosować już od 1 stycznia 2019 r. Artykuł 26 ust. 1 ustawy o CIT w nowym brzmieniu nakłada na płatników obowiązek dochowania należytej staranności przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż przewidziana w ustawie o CIT, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Niezależnie zatem od kwot wypłacanych należności, płatnik odstępując od poboru podatku u źródła według stawki podstawowej, powinien działać z wymogami zachowania należytej staranności. Przy jej ocenie należy uwzględniać charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.
Może to mieć szczególne znaczenie w przypadkach, gdy ustawa o CIT lub właściwa UPO uzależnia stosowanie uprzywilejowanych zasad rozliczenia od wymogu, by odbiorca wypłaconych należności był jej „rzeczywistym właścicielem". Definicja rzeczywistego właściciela także ulega zmianie i obok innych warunków jej elementem staje się wymóg, aby podmiot będący odbiorcą należności prowadził rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności uzyskiwane są w związku z prowadzoną działalnością.
Niejasne przepisy – projekt objaśnień podatkowych
Nowe regulacje wywołały liczne wątpliwości zarówno wśród przedsiębiorców oraz doradców podatkowych, w związki z czym były przedmiotem licznych zapytań kierowanych do Ministerstwa Finansów. W wyniku tego 19 czerwca 2019 r. opublikowany został długi wyczekiwany projekt objaśnień, do którego do 30 czerwca zainteresowani mogli składać uwagi i zastrzeżenia.
Pomimo tego, że celem objaśnień było wyjaśnienie pojęć wprowadzonych ustawą nowelizującą i przedstawienia sposobu postępowania dla prawidłowego wypełnienia obowiązków wynikających z wprowadzonych zmian, projekt w obecnym brzmieniu wciąż nie rozwiewa wielu wątpliwości. Ponadto, wyłania się z niego restrykcyjne stanowisko ministerstwa, nakładające na płatników wiele wykraczających poza ich możliwości obowiązków, niewynikających przy tym z przepisów. Odnosi się to w szczególności do procesu dokumentowania dochowania należytej staranności.
Pozostaje mieć nadzieję, że ostateczna wersja objaśnień zostanie wydana z uwzględnieniem głosu ekspertów zwracających uwagę na zbyt daleko posunięte wymagania resortu względem płatników.
Autor jest konsultantem podatkowym, Grupa UHY ECA
Przychody nierezydentów
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Polski przez nierezydentów uważa się między innymi dochody (przychody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia. Co przy tym istotne, ustawodawca sprecyzował, że za dochody (przychody), o których mowa powyżej, uważa się co do zasady przychody wymienione w przepisach art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o CIT (katalog czynności objętych podatkiem u źródła).
Certyfikat rezydencji
Certyfikat rezydencji jest zaświadczeniem o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby.
Dokument ten potwierdza, że podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w danym państwie.
Co do zasady, okres ważności certyfikatu rezydencji trwa tyle, na ile miesięcy (bądź lat) został wystawiony przez właściwy organ podatkowy (ważny jest przez okres, który został wskazany w jego treści).
Ustawa o CIT przewiduje jednak obostrzenie w zakresie certyfikatów, w których nie zawarto takiej informacji. Jeśli certyfikat nie posiada okresu ważności płatnik może uwzględnić ten certyfikat jedynie przez okres dwunastu kolejnych miesięcy od dnia jego wydania.