- Osoba fizyczna prowadzi samodzielnie kilka rodzajów działalności, tj. sklep spożywczo-przemysłowy, zakład usług transportowych, a sezonowo także skup owoców (pod rożnymi adresami). Czy zdarzenia gospodarcze powinna ewidencjonować w jednej podatkowej księdze przychodów i rozchodów, czy dla każdego rodzaju działalności powinna być prowadzona odrębna podatkowa księga? – pyta czytelniczka.
Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy. Muszą także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22a-22o ustawy o PIT (zob. art. 24a ust. 1 ustawy o PIT).
Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów regulują przepisy rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie).
Nie zawsze tam, gdzie jest siedziba
Stosownie do § 9 ust. 2 rozporządzenia, księga oraz dowody, na których podstawie są w niej dokonywane zapisy, musi znajdować się na stałe w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba, z zastrzeżeniem § 9 ust. 6 rozporządzenia (dotyczącym podatników prowadzących działalność w zakresie handlu obnośnego i obwoźnego). Jeżeli natomiast prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu, to księga oraz dowody muszą znajdować się w miejscu wskazanym przez podatnika stosownie do § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
Dodatkowe obowiązki
Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia, jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, to podatnik jest obowiązany: