Kiedy ubiór dla pracownika w firmowych kosztach

Kwoty, które spółka ponosi na zakup ubrań służbowych, oznaczonych jej logo, mogą być uznane za wydatki reklamowe. Można je więc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Pracownik, który otrzymał takie umundurowanie i musi je nosić w pracy, nie uzyskuje opodatkowanego przychodu z tego tytułu.

Publikacja: 27.07.2017 06:50

Wolna od podatku jest wartość ubioru służbowego, jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownik

Wolna od podatku jest wartość ubioru służbowego, jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika.

Foto: shutterstock

Niemal każdy działający na rynku podmiot gospodarczy buduje swój wizerunek pozwalający na jego identyfikację i rozpoznawalność na rynku. Działania takie dotyczą także drobnych podmiotów gospodarczych, w tym również świadczących usługi kierowane do klientów detalicznych. Nikogo więc już nie dziwi jednakowy, oparzony trwale w logo firmy, strój personelu pensjonatu czy hotelu lub osób obsługujących gości w restauracji.

Zarówno w ustawie o PIT, jak i w ustawie o CIT obowiązuje zasada, zgodnie z którą za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu, w tym także zachowania albo zabezpieczenia jego źródła, z wyjątkiem tych kosztów, które zostały wykazane w obu ww. ustawach jako koszty nieuznawane za podatkowe. Za koszty uzyskania przychodów co do zasady uznaje się zatem te wydatki, które pozostają w związku z osiąganymi przychodami, przy jednoczesnym wykluczeniu z kosztów tych wydatków, które za podatkowe koszty nie są uznawane (np. koszty reprezentacji). W konsekwencji, wydatki poniesione na nabycie dla pracowników strojów służących, zgodnie z przyjętymi zasadami, wyłącznie czynnościom służbowym, a ponadto zawierających elementy identyfikujące z firmą (np. widoczne logo firmy stanowiące zarazem nośnik reklamy) mogą zostać zaliczone w ciężar kosztów podatkowych.

Pogląd ten potwierdziła m.in. Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 8 kwietnia 2016 r. (IBPB-1-3/4510-201/16/SK). W piśmie tym czytamy, że „wydatki, które spółka zamierza ponieść na zakup ubrań służbowych, oznaczonych logo firmy, będą mogły być uznane za wydatki reklamowe. Ubrania te kojarzą się bowiem z firmą poprzez oznaczenie ich logo firmy; taki strój wyróżnia zarówno pracowników, jak i prezesa zarządu firmy spośród innych osób".

Na marginesie trzeba także zwrócić uwagę, że przekazanie pracownikom dla wykorzystania w celach służbowych ubioru z logo firmy nie jest uznawane za dostawę towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (art. 7 ust. 2 pkt 1 tej ustawy). Tak uznała m.in. Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 23 stycznia 2017 r. (1462-IPPP2.4512.879.2016.1.DG).

Drugi aspekt, na który należy zwrócić uwagę, to kwestia ewentualnego powstania przychodu pracownika w związku z otrzymanym świadczeniem w postaci przekazania do używania ubioru służbowego, w kontekście szerokiej definicji przychodów pracowniczych zawartej w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. Trzeba jednocześnie w tym miejscu wskazać na treść art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT, z którego wynika, że wolna od podatku jest wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór. Wprawdzie regulacje ustawy o PIT nie definiują pojęcia ubioru służbowego, jednak za taki należy uznać odzież wykorzystywaną wyłącznie w ramach i dla celów służbowych z wyłączeniem celów prywatnych. Jeśli zatem:

- ubiór służbowy wykorzystywany jest wyłącznie dla celów służbowych,

- obowiązek noszenia ubioru służbowego wynika z regulacji wewnętrznych (np. regulaminu zatrudnienia),

- przekazany pracownikowi strój pozwala na jego uznanie za ubiór służbowy (przykładowo poprzez umieszczenie na nim logo firmy),

– to przekazanie takiego ubioru pracownikowi korzysta ze zwolnienia z opodatkowania PIT.

Jeżeli jednak przekazany pracownikowi ubiór służbowy jest własnością pracodawcy i np. po okresie jego wykorzystywania jest zwracany przez pracowników, to w takiej sytuacji udostępnienie pracownikowi do używania tego ubioru nie generuje po jego stronie żadnego przychodu (także zwolnionego z PIT na mocy art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT). Pogląd taki potwierdza przykładowo Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 20 października 2015 r. (ILPB1/4511-1-1071/15-4/AN).

Autor jest doradcą podatkowym

Niemal każdy działający na rynku podmiot gospodarczy buduje swój wizerunek pozwalający na jego identyfikację i rozpoznawalność na rynku. Działania takie dotyczą także drobnych podmiotów gospodarczych, w tym również świadczących usługi kierowane do klientów detalicznych. Nikogo więc już nie dziwi jednakowy, oparzony trwale w logo firmy, strój personelu pensjonatu czy hotelu lub osób obsługujących gości w restauracji.

Zarówno w ustawie o PIT, jak i w ustawie o CIT obowiązuje zasada, zgodnie z którą za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu, w tym także zachowania albo zabezpieczenia jego źródła, z wyjątkiem tych kosztów, które zostały wykazane w obu ww. ustawach jako koszty nieuznawane za podatkowe. Za koszty uzyskania przychodów co do zasady uznaje się zatem te wydatki, które pozostają w związku z osiąganymi przychodami, przy jednoczesnym wykluczeniu z kosztów tych wydatków, które za podatkowe koszty nie są uznawane (np. koszty reprezentacji). W konsekwencji, wydatki poniesione na nabycie dla pracowników strojów służących, zgodnie z przyjętymi zasadami, wyłącznie czynnościom służbowym, a ponadto zawierających elementy identyfikujące z firmą (np. widoczne logo firmy stanowiące zarazem nośnik reklamy) mogą zostać zaliczone w ciężar kosztów podatkowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a