Tak wynika z wyroku WSA w Warszawie z 22 kwietnia 2015 r. (III SA/Wa 1630/14).
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą związaną z dystrybucją środków ochrony roślin. Organizuje akcje promocyjno-reklamowe w ramach spotkań w gospodarstwach rolnych, w których używane są te środki. W trakcie akcji reklamowej uczestnikom zapewniony jest poczęstunek w formie cateringu oraz przekazywane są gadżety i upominki, takie jak długopisy, kalendarze, portfele czy zegarki. Materiały te nie zawsze są opatrzone logo spółki, a ich wartość wynosi od kilku do kilkuset złotych. Spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy wydatki poniesione na usługi cateringowe oraz ww. materiały reklamowe przekazywane uczestnikom akcji reklamowej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W ocenie spółki ponoszone wydatki mają na celu promowanie produktów spółki i jako wydatki na reklamę są kosztami podatkowymi.
W zakresie wydatków na gadżety i upominki organ nie zgodził się ze stanowiskiem podatnika. W jego ocenie wydatki na gadżety bez logo podatnika oraz gadżety o wyższej wartości są wydatkami na reprezentację. Spółka wniosła na interpretację skargę, która została uwzględniona przez sąd administracyjny.
W ocenie sądu, aby ustalić, czy wydatki na gadżety i upominki mają charakter reprezentacyjny, należy uwzględnić cel ponoszonych wydatków. Jeżeli ich wyłącznym lub głównym celem jest wykreowanie pozytywnego wizerunku podatnika, to wydatki te nie są kosztami podatkowymi. Ponadto, wydając interpretację, organ nie uwzględnił opisu stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika, który wskazał, że celem akcji reklamowych przeprowadzanych na polach pokazowych jest bezpośrednia promocja produktów spółki, a przekazywane uczestnikom gadżety miały wywrzeć wpływ na decyzję o nabyciu tych produktów.
—Magdalena Żochowska, współpracowniczka zespołu zarządzania wiedzą podatkową firmy Deloitte