Jak rozliczyć reklamę na wakacjach

Firma, która się promuje w nadmorskich bądź górskich kurortach może zaliczyć wydatki do podatkowych kosztów.

Publikacja: 19.07.2018 11:24

Jak rozliczyć reklamę na wakacjach

Foto: Adobe Stock

Lato sprzyja akcjom reklamowym – na plażach są rozdawane gadżety, firmy sponsorują różne imprezy, fundują nagrody w zawodach sportowych. Czy poniesione na promocję wydatki są podatkowym kosztem?

Czytaj także: Czy można rozliczyć wakacyjny wyjazd w kosztach

X

Generalnie tak, przedsiębiorcy ponoszą je bowiem po to, aby zwiększyć przychody z działalności. Jest więc spełniona przesłanka z definicji kosztów z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT).

Przepis ten mówi, że można do nich zaliczyć wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nakłady na reklamę mają właśnie taki cel. Akcja promocyjna, np. rozdawanie na plaży parawanów bądź płaszczyków przeciwdeszczowych (w zależności od pogody), zwiększa rozpoznawalność firmy i wywołuje pozytywne skojarzenia. Dzięki temu zachęca urlopowiczów do zakupów – od razu albo w przyszłości.

Co na to fiskus? Generalnie potwierdza w interpretacjach, że wydatki na reklamę są podatkowym kosztem. Przekonała się o tym np. firma, która była współorganizatorem wyścigów rowerowych. Przekazywała m.in. sprzęt niezbędny do organizacji zawodów. Był on oznaczony logiem przedsiębiorstwa. Nazwa firmy figurowała też w nazwie cyklu.,

Skarbówka zgodziła się, że wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Podkreśliła, że reklama to szeroko rozumiane działania przedsiębiorcy mające na celu kształtowanie popytu na dane towary lub usługi, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania. Mogą być one realizowane za pomocą rozmaitych środków. Między innymi poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi oraz jego cech, ale także poprzez rozpowszechnianie logo firmy (interpretacja nr ILPB3/4510-1-13/15-2/JG).

Musimy jednak pamiętać, że z podatkowych kosztów wyłączona jest reprezentacja, czyli budowanie pozytywnego obrazu firmy poprzez wystawne działania. Problem w tym, że granica między reklamą a reprezentacją jest dość płynna i nawet sądy mają problemy z jej wytyczeniem. W interpretacjach podkreśla się jednak, że gadżety o niewielkiej wartości, opatrzone logo i wydawane masowo nie mają charakteru reprezentacyjnego. Fiskus może natomiast zakwestionować odliczenie wydatków na prezenty, które w powszechnej opinii uważane są za luksusowe.

Lato sprzyja akcjom reklamowym – na plażach są rozdawane gadżety, firmy sponsorują różne imprezy, fundują nagrody w zawodach sportowych. Czy poniesione na promocję wydatki są podatkowym kosztem?

Czytaj także: Czy można rozliczyć wakacyjny wyjazd w kosztach

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona