Przez uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy w urzędzie patentowym nabywa się prawo jego wyłącznego używania w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Polski. Uprawnienie to jest ograniczone przedmiotowo – do wskazanych w rejestracji towarów lub usług, terytorialnie (obszar Polski) oraz czasowo – na 10 lat od daty zgłoszenia, z możliwością przedłużania na kolejne dziesięcioletnie okresy ochronne. Prawo ochronne na znak towarowy jest prawem majątkowym zbywalnym i podlega dziedziczeniu. Właściciel znaku może nim rozporządzać – udzielić innej osobie upoważnienia do używania znaku, zawierając z nią umowę licencyjną albo go sprzedać. Znaki towarowe pełnią nie tylko podstawową funkcję odróżniającą jednego przedsiębiorcę od innego z danej branży, ale również reklamową, inwestycyjną i komunikacyjną. Przede wszystkim jest to efektywne narzędzie w obrocie handlowym i po uzyskaniu rejestracji znaku można skuteczniej zakazać konkurencji używania w obrocie takich samych lub podobnych i wprowadzających w błąd oznaczeń.
Procedura rejestracji
Znakiem towarowym w Polsce, zgodnie z aktualną definicją, może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób gra?czny, jeżeli nadaje się ono do odróżnienia w obrocie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od produktów konkurencji. Jako znak towarowy można zarejestrować w szczególności: wyraz, rysunek, ornament, kompozycję kolorystyczną, formę przestrzenną, w tym formę towaru lub opakowania, a także melodię lub inny sygnał dźwiękowy. Jest to katalog otwarty i dopuszczalne są także inne formy oznaczeń, jeśli są możliwe do przedstawienia w formie graficznej oraz będą nadawały się do oznaczania towarów lub usług danego przedsiębiorcy.
W celu uzyskania „prawnego monopolu" na wybrane oznaczenie należy zgłosić je do urzędu patentowego określając, dla jakich dokładnie towarów lub usług zostanie on przeznaczony.
Najpierw zgłoszenie jest badane pod względem formalno – prawnym. Badana jest jego tzw. zdolność odróżniająca, czyli fantazyjność i możliwość oznaczania towarów/usług wskazanych w zgłoszeniu. Następnie zgłoszenie jest publikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. W okresie trzech miesięcy od tej publikacji, inne podmioty posiadające własne prawa wyłączne kolizyjne ze zgłoszonym znakiem mogą złożyć sprzeciw wobec zgłoszenia. Informacja o rejestracji znaku towarowego podlega wpisowi do rejestru znaków towarowych. Potwierdzeniem posiadania prawa do znaku jest świadectwo ochronne wydane przez urząd. Sam start prowadzenia działalności gospodarczej powinien skupiać się na zagwarantowaniu ochrony praw własności intelektualnej firmy. Warto zadbać o spójną strategię ochrony marki jeszcze na etapie przygotowania do wejścia na rynek z danym towarem/usługą. Konsekwentne działania skoncentrowane wokół prawa do znaków towarowych często stają się kluczem do jej sukcesu w biznesie.
To właśnie charakterystyczne logo, slogan reklamowy, kolor czy kształt towaru mogą stać się wiodącą siłą marketingową firmy przyciągającą konsumentów do wyboru danej marki i przywiązującą ich do jej cech czy jakości.