Ograniczenie sztucznego kreowania strat na operacjach finansowych i wykorzystywania ich do obniżania zobowiązań podatkowych. Taki był cel obowiązujących od 1 stycznia przepisów, które nakazują spółkom wyodrębniać przychody kapitałowe i przyporządkować im wydatki. Już w „Rzeczpospolitej" z 20 listopada 2017 r. wróżyliśmy, że nowe regulacje przysporzą firmom problemów. Potwierdza się, fiskus wydaje bowiem różne interpretacje.
Czytaj także: Co jest zyskiem kapitałowym
Zgodnie z nowymi przepisami (art. 7b ustawy o CIT) w kategorii zyski kapitałowe są wymienione m.in. przychody z dywidend, papierów wartościowych i niektórych pochodnych instrumentów finansowych, zbycia lub umorzenia udziałów bądź akcji, sprzedaży wierzytelności, uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych. A także ze zbycia autorskich praw majątkowych.
Hasła i programy
Czy należy do nich zaliczyć wynagrodzenie za sprzedawane klientom prawa majątkowe do haseł reklamowych? O to zapytała spółka działająca w branży marketingowej. Przygotowuje kampanie reklamowe, na zlecenie innych firm opracowuje m.in. wzory opakowań oraz hasła promocyjne. W umowie z klientem zobowiązuje się do przekazania wszelkich autorskich praw majątkowych do tych wzorów czy haseł.
Czy jest to przychód z zysków kapitałowych, od którego osobno trzeba wyliczyć dochód? Spółka twierdziła, że nie. Sprzedaż praw autorskich jest bowiem znaczącą częścią jej podstawowej działalności gospodarczej, należy ją więc potraktować jako przychód z innych źródeł niż zyski kapitałowe.