Zasadniczo pracownikom uzyskującym przychody ze stosunku pracy przysługują zryczałtowane koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o PIT. W przypadku świadczenia przez pracownika pracy o charakterze twórczym możliwe jest stosowanie tzw. kosztów autorskich w wysokości 50 proc. uzyskanego przychodu pomniejszonego o składki na ubezpieczenie społeczne finansowane przez zakład pracy (płatnika). Rozwiązanie to jest bardzo atrakcyjne pod względem podatkowym, co powoduje, że w wielu branżach rośnie zainteresowanie tym tematem.
Co mówią przepisy
Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów w wysokości 50 proc. uzyskanego przychodu określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami. Koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o PIT, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów z tego tytułu nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT (w 2019 r. koszty te nie mogą przekroczyć kwoty 85 528 zł).
Rodzaje działalności
Od 1 stycznia 2018 r. dodatkowym warunkiem stosowania tych podwyższonych kosztów jest uzyskiwanie przychodów z określonych tytułów wskazanych w art. 22 ust. 9b ustawy o PIT, a mianowicie z:
1) działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
2) działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;
3) produkcji audialnej i audiowizualnej;