Przedsiębiorca sam oblicza swoje koszty uzyskania przychodów. Może jednak podpisać umowę poza działalnością gospodarczą i skorzystać z kosztów ryczałtowych. Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 maja 2016 r. (ILPB1/4511-1-183/16-4/AA).

Wystąpił o nią właściciel biura rachunkowego. Dostał propozycję współpracy na umowę zlecenie ze spółką, która działa w branży budowlanej. Ma zajmować się jej obsługą księgową, a więc prace będą pokrywać się z przedmiotem jego działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca zaznaczył jednak, że umowa zawarta jest poza jego firmą. Wykonując zlecenie nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzeniem działalności. Księgi rachunkowe będą prowadzone w siedzibie zlecającego przy wykorzystaniu jego komputera i programów oraz pod jego kierownictwem. Zlecający ponosi też odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonane czynności. Dlatego, zdaniem wnioskodawcy, przychody z umowy zlecenia należy rozliczać oddzielnie i odliczać od nich zryczałtowane 20-proc. koszty. Wykonywane przez księgowego zlecenie jest bowiem działalnością osobistą, o której mówi art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a nie działalnością gospodarczą.

Fiskus zgodził się z tym stanowiskiem. Podkreślił, że działalność osobista i gospodarcza to dwa odrębne źródła przychodów. Inaczej się przy nich nalicza koszty. Przedsiębiorca robi to sam, wykorzystując wydatki związane z prowadzeniem firmy. Zleceniobiorca zdaje się na płatnika (czyli w tym przypadku współpracującą z księgowym spółkę), który odlicza mu od przychodu 20-proc. zryczałtowane koszty. W przedstawionej sytuacji można skorzystać z tej drugiej możliwości.