Czy wydatki na funkcjonowanie związków zawodowych są kosztem

W przypadku nieodpłatnego oddania organizacji związkowej pomieszczenia biurowego oraz urządzeń technicznych do jej wyłącznej dyspozycji, pracodawca nie ma prawa rozliczyć związanych z tym wydatków w swoim rozliczeniu podatkowym.

Publikacja: 26.06.2017 06:40

Czy wydatki na funkcjonowanie związków zawodowych są kosztem

Foto: Fotolia.com

Obowiązki pracodawcy związane z finansowaniem przez niego działalności organizacji związkowych reguluje art. 33 ustawy o związkach zawodowych. Zgodnie z tym przepisem pracodawca zobligowany został do udostępnienia zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia oraz urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania działalności związkowej. W celu realizacji tego obowiązku konieczne jest zawarcie stosownej umowy, która reguluje zasady użytkowania lokalu oraz korzystania z urządzeń technicznych.

Nie ma związku z przychodem

W ocenie organów podatkowych oraz sądów administracyjnych okoliczności te nie pozwalają na uznanie, że nieodpłatne przyznanie świadczeń organizacjom związkowym w postaci udostępnienia pomieszczeń oraz urządzeń biurowych, daje podstawę do zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych z tego tytułu. W orzecznictwie podkreśla się brak związku pomiędzy wydatkowaniem środków w tym zakresie a potencjalną możliwością osiągnięcia przychodów z prowadzonej przez pracodawcę działalności, jak również zachowania bądź zabezpieczenia źródeł tych przychodów.

Przede wszystkim podkreśla się, że organizacje związkowe są odrębnym od pracodawcy podmiotem prawnym. Ponoszenie kosztów na rzecz funkcjonowania związku zawodowego nie służy więc działalności pracodawcy. Jak wskazała Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 29 maja 2014 r. (IPTPB3/423-77/14-2/IR), „Oceniając ponoszone przez wnioskodawcę wydatki pod kątem ich celowości, należy wskazać, że pomiędzy tymi wydatkami a osiągnięciem przychodu nie zachodzi związek przyczynowo – skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku wpływa na osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Związku tego nie sposób przypisać zarówno w ujęciu pośrednim ani tym bardziej w ujęciu bezpośrednim. Poszukiwany związek przyczynowo – skutkowy nie występuje, gdyż wydatki te wprost dotyczą funkcjonowania związków zawodowych postrzeganych jako niezależne w swojej działalności statutowej od pracodawców. Fakt ten wprost wynika z regulacji art. 1 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych."

Rozbieżność interesów

Wskazuje się również, że do kompetencji związków zawodowych należy reprezentowanie i obrona praw pracowników i ich interesów zawodowych i socjalnych, które nie zawsze są zbieżne z interesami pracodawcy. W wyroku NSA z 27 marca 2013 r. (II FSK 1460/11) czytamy, że „O ile pracodawca zmierza zwykle do zwiększania przychodów i zmniejszania kosztów ich uzyskania, w tym również kosztów pracy, o tyle związki zawodowe dążą zwykle do zwiększania wynagrodzeń za pracę, poprawy warunków pracy i socjalnych, co zwykle, w razie spełnienia żądań, skutkuje podniesieniem kosztów działalności pracodawcy. Wspieranie finansowe związków zawodowych nie przekłada się w związku z tym na zwiększenie przychodów pracodawcy, a co najwyżej, na poprawę warunków prowadzenia przez te związki działalności na terenie zakładu pracy."

Można żądać zapłaty

Jednocześnie podkreśla się, że przepisy zobowiązujące pracodawcę do umożliwienia związkowi zawodowemu swobodnego działania na terenie zakładu pracy nie odnoszą się do problemu odpłatności, pozostawiając tę kwestię woli stron. Stąd nie można uznać, że udostępnienie przez pracodawcę pomieszczeń oraz urządzeń technicznych każdorazowo powinno odbywać się w sposób nieodpłatny. Na pracodawcy nie ciąży również obowiązek ponoszenia kosztów mediów oraz innych kosztów związanych z użytkowaniem przez organizację związkową z powierzonych przedmiotów.

Energia, telefon, internet

W konsekwencji, w przypadku nieodpłatnego oddania organizacji związkowej pomieszczenia biurowego oraz urządzeń technicznych do jej wyłącznej dyspozycji, pracodawca nie będzie uprawniony do zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków z tym związanych. Przede wszystkim, wśród kosztów podatkowych nie będą mogły znaleźć się wydatki związane z utrzymaniem lokalu bądź sprzętu, a także ponoszone kwoty rachunków za energię, telefon, internet, itp. Możliwość obrony ww. wydatków w kosztach podatkowych istnieje natomiast w razie udostępnienia lokalu oraz urządzeń biurowych do wspólnego korzystania przez pracodawcę, jak i przez związek zawodowy.

Amortyzacja wyłączona

Nieodpłatne korzystanie przez związek zawodowy ze środków trwałych będących własnością pracodawcy wywiera również wpływ na możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od ww. składników majątku. Stosownie bowiem do art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. c ustawy o CIT, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do nieodpłatnego używania (za miesiące, w których przekazano je innemu podmiotowi). W razie nieodpłatnego przekazania związkom zawodowym do wyłącznego korzystania różnego rodzaju urządzeń stanowiących środki trwałe w firmie, konieczne będzie zatem wyłączenie z kosztów podatkowych wartości dokonywanych od nich odpisów amortyzacyjnych. Natomiast bezpłatne oddanie do użytkowania pomieszczenia biurowego skutkuje powinnością proporcjonalnego zmniejszenia wartości odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt podatkowy, z uwzględnieniem powierzchni budynku oraz udostępnionego lokalu.

W tym zakresie warto powołać się na interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z 19 stycznia 2010 r (IPPB5/423-669/09-2/PJ). W piśmie tym czytamy, że „Mając natomiast na uwadze racjonalność ustawodawcy, który zastosował w ramach ogólnej definicji kosztów podatkowych obiektywne kryterium związku kosztów z przychodami (art. 15 ust. 1 ustawy), dotyczące również amortyzacji nieruchomości przekazanych do odpłatnego i nieodpłatnego używania, istnieje uzasadnienie do wyeliminowania z kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych ustalonych proporcjonalnie do udziału udostępnionej nieodpłatnie powierzchni w stosunku do całej powierzchni środka trwałego (nieruchomości) w okresie jego nieodpłatnego przekazania".

W podobnej sprawie wypowiedział się również NSA w wyroku z 15 lipca 2016 r. (II FSK 2735/14). Wskazał, że „odpis amortyzacyjny naliczony od tej części środka trwałego, która została oddana do nieodpłatnego używania innemu podmiotowi i używanie nie ma wpływu na wysokość lub źródło przychodów podatnika, nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu".

Autorka jest konsultantką podatkową w ECDDP Sp. z o.o.

podstawa prawna: art. 33 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 1881)

podstawa prawna: art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 1888 ze zm.)

Kiedy wydatek jest kosztem

Według art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są wyłącznie te koszty poniesione przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, które służą osiągnięciu przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł. Możliwość zaliczenia określonych wydatków do kosztów podatkowych została więc uzależniona od kryteriów celowości i racjonalności.

WNIOSEK

1. Nieodpłatne oddanie do użytkowania organizacji związkowej pomieszczeń oraz urządzeń biurowych nie pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez pracodawcę z tego tytułu.

2. Oddanie związkowi zawodowemu określonych środków trwałych do wyłącznej dyspozycji, skutkuje koniecznością wyłączenia z kosztów podatkowych całości bądź części odpisów amortyzacyjnych dotyczących tych składników majątku.

Obowiązki pracodawcy związane z finansowaniem przez niego działalności organizacji związkowych reguluje art. 33 ustawy o związkach zawodowych. Zgodnie z tym przepisem pracodawca zobligowany został do udostępnienia zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia oraz urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania działalności związkowej. W celu realizacji tego obowiązku konieczne jest zawarcie stosownej umowy, która reguluje zasady użytkowania lokalu oraz korzystania z urządzeń technicznych.

Nie ma związku z przychodem

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona