Zamierzam otworzyć zakład krawiecki. Czy jeżeli prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów zlecę biuru rachunkowemu, to muszę w zakładzie prowadzić jakąś ewidencję? – pyta czytelniczka.
Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1037 ze zm.; dalej: rozporządzenie). Zgodnie z jego przepisami podatkową księgę są obowiązane prowadzić m.in. osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą (zob. art. 24a ust. 1 i § 2 ust. 1 rozporządzenia). Mogą oni jednak powierzyć jej prowadzenie biuru rachunkowemu. Przepisy rozporządzenia wyjaśniają przy tym, że za biuro rachunkowe uważa się przedsiębiorcę uprawnionego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg, który na podstawie umowy zawartej z podatnikiem świadczy usługi w tym zakresie (zob. § 3 pkt 5 rozporządzenia).
Dodatkowe powinności
Stosownie do § 8 ust. 1 rozporządzenia, jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, to podatnik jest obowiązany:
1) w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego, któremu zostało złożone zawiadomienie o prowadzeniu księgi, wskazując nazwę i adres biura, miejsce (adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej prowadzeniem;
2) prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży.