W specjalnej strefie ekonomicznej firma może sumować zwolnienia w CIT z kilku zezwoleń - wyrok NSA

Firma, która prowadzi działalność w jednej specjalnej strefie ekonomicznej, może sumować zwolnienia z kilku zezwoleń.

Publikacja: 21.06.2018 07:35

W specjalnej strefie ekonomicznej firma może sumować zwolnienia w CIT z kilku zezwoleń - wyrok NSA

Foto: Fotolia.com

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną fiskusa, który upierał się przy rygorystycznym podejściu do rozliczania preferencji przysługujących firmom działającym w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE).

Sprawa dotyczyła spółki, która prowadziła działalność w strefie legnickiej. We wniosku o interpretację zaznaczyła, że działa na podstawie dwóch zezwoleń. Zapytała, czy prowadząc działalność strefową na podstawie wielu zezwoleń, może mieć jedną łączną ewidencję dla osiąganych z niej dochodów.

Oznacza to, że na takiej podstawie spółka ustalałaby zsumowany dochód zwolniony.

Fiskus takiej możliwości nie widział. Zauważył, że zezwolenie wydawane jest na prowadzenie działalności na terenie konkretnej strefy, zatem dane zezwolenie strefowe nie obejmuje całej działalności przedsiębiorcy strefowego, lecz wyłącznie działalność w strefie, której ono dotyczy. Urzędnicy podkreślali, że przedmiotem zezwolenia jest zawsze jedna inwestycja skonkretyzowana w toku procedury jego wydawania, a dopuszczalna pomoc publiczna powinna być ustalana odrębnie dla każdej inwestycji. W konsekwencji w ich ocenie spółka ma obowiązek odrębnego ustalania osiągniętego dochodu lub poniesionej straty (za dany rok podatkowy) w odniesieniu do każdego z posiadanych zezwoleń. To w celu ustalenia dochodu zwolnionego z opodatkowania (bądź straty), przypadającego na każde z zezwoleń na prowadzenie działalności w strefie. Dlatego firma działająca w strefie ma obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji dla poszczególnych projektów, na które zostały wydane odrębne zezwolenia strefowe.

Zdaniem fiskusa niedopuszczalne jest dyskontowanie pomocy publicznej wynikającej łącznie ze wszystkich posiadanych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE i chronologiczne wykorzystywanie limitów wynikających z poszczególnych zezwoleń w odniesieniu do sumy dochodów uzyskanych z działalności strefowej.

Spółka zaskarżyła interpretację i wygrała. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu zauważył, że w zezwoleniu określa się przedmiot działalności, która będzie podejmowana w strefie, a także jej warunki. Zasadniczą jego treścią jest – obok wskazania rodzajów działalności gospodarczej – określenie rozmiarów koniecznych inwestycji oraz zatrudnienia, które muszą być zapewnione, żeby można było skorzystać z pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego.

W ocenie WSA z przepisów nie wynika, że spółka jest zobowiązana do odrębnego ustalania osiągniętego dochodu lub poniesionej straty w odniesieniu do każdego z posiadanych zezwoleń. Nie stoi temu na przeszkodzie okoliczność określenia maksymalnej dopuszczalnej pomocy publicznej wynikającej z poszczególnych zezwoleń strefowych. Te bowiem, zdaniem sądu, wyznaczają jedynie limit możliwego wykorzystania tej pomocy.

Tak samo uznał NSA. Podkreślił, że jeśli podatnik ma dwa lub więcej zezwoleń, to dotyczą one dochodów z całej działalności strefowej. W konsekwencji nie ma obowiązku odrębnego ewidencjonowania zwolnień ani dochodów. Sąd nie miał wątpliwości, że podatnik działający w strefie może sumować zwolnienia na podstawie kilku zezwoleń. To rodzaj pomocy regionalnej, która odnosi się do całości danej działalności.

NSA podkreślił jedynie, że możliwość sumowania zwolnień z różnych zezwoleń dotyczy przedsiębiorców działających w obszarze jednej strefy. Jak tłumaczył sędzia NSA Andrzej Jagiełło, ta zasada nie ma zastosowania do firm prowadzących działalność w różnych strefach.

Wyrok jest prawomocny.

Sygnatura akt:II FSK 1613/16

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną fiskusa, który upierał się przy rygorystycznym podejściu do rozliczania preferencji przysługujących firmom działającym w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE).

Sprawa dotyczyła spółki, która prowadziła działalność w strefie legnickiej. We wniosku o interpretację zaznaczyła, że działa na podstawie dwóch zezwoleń. Zapytała, czy prowadząc działalność strefową na podstawie wielu zezwoleń, może mieć jedną łączną ewidencję dla osiąganych z niej dochodów.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara