Dobra informacja dla osób łączących umowę o pracę z działalnością. Fiskus zgadza się na rozliczenie w firmie wydatków związanych z obiema formami zarobkowania.
Przypomnijmy, że na etacie możemy odliczyć tylko koszty ryczałtowe (najczęściej 111,25 zł miesięcznie). Nie rozliczymy wydatków ponoszonych w związku z pracą, nawet takich, które są niezbędne do wykonywania danego zawodu, np. składek płaconych przez radców prawnych czy przedstawicieli innych zawodów zrzeszonych w samorządach.
Związek z przychodem
Te wydatki można wykorzystać, jeśli założymy działalność. W firmie można bowiem odliczyć wszystkie koszty związane, bezpośrednio bądź pośrednio, z przychodem (oprócz wymienionych w art. 23 ustawy o PIT).
Czy ta możliwość przysługuje także, gdy łączymy etat z działalnością i część wydatków jest wspólnych? O to zapytał fiskusa lekarz, który oprócz pracy w szpitalu, działa we własnym gabinecie. Chodziło mu o wydatki, które musi ponosić bez względu na to, czy wykonuje zawód na etacie czy działalności. Czyli obowiązkowe składki na rzecz samorządu zawodowego, polisę OC oraz kursy i specjalistyczne szkolenia, które podnoszą jego kwalifikacje zawodowe.
Lekarz twierdzi, że wszystkie te wydatki może bez ograniczeń rozliczyć w kosztach. Są one bowiem związane z wykonywanym zawodem. Nie ma znaczenia, że umożliwiają też realizację umowy o pracy. Przepisy nie przewidują bowiem proporcjonalnego rozliczania wydatków i zaliczania do kosztów działalności gospodarczej wyłącznie ich części.