Spółka z o.o. wysłała osobę świadczącą pracę na podstawie umowy zlecenia, jako Inspektora Nadzoru Inwestorskiego, na szkolenie dotyczące obowiązujących wymagań wykonania i odbioru robót związanych z wykonaniem elementów stalowych dla obiektów budowlanych. Dotyczyło ono m.in. wymagań odnoszących się do jakości materiałów jakie mogą zostać użyte do budowy konstrukcji stalowych, a także jakości produktów spawalniczych, śrub montażowych, wykorzystania odpowiedniego sprzętu, zasady transportu i przechowywania konstrukcji stalowych, zasady wykonywania robót, itp. Nadzór inwestorski polega, co do zasady, na kontrolowaniu procesu budowy, aby odbywał się zgodnie z wcześniej przygotowanym projektem. Inspektor reprezentując inwestora na budowie, sprawdza i odbiera roboty budowlane, kontroluje zgodność realizacji budowy na podstawie jej planów oraz rozliczenie budowy i wiele innych prac. Dla inwestora nadzór inwestorski odgrywa zatem ważną rolę. Wydatek poniesiony na szkolenie dla inspektora został udokumentowany fakturą wystawiona na spółkę. Czy wydatek taki może zostać uznany koszt uzyskania przychodów spółki? – pyta czytelnik.
Czytaj także: Szkolenia dla kontrahentów w kosztach podatkowych
Ustawa o CIT definiuje koszty uzyskania przychodów jako koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT).
Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),