W znowelizowanym brzmieniu przepisów przedmiotem opodatkowania jest przychód, stanowiący wartość początkową, położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, środka trwałego będącego budynkiem, który jest własnością albo współwłasnością podatnika i został oddany w całości lub w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Dodatkowo, w przypadku podatników PIT zastrzeżono, iż budynek, który będzie generował ewentualne przychody do opodatkowania, musi być składnikiem majątkowym wykorzystywanym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (zapisy ustawowe nie dotyczą więc najmu prywatnego).
Co oznacza pojęcie „budynek"
W aktualnym brzmieniu omawianych regulacji, przy kategoryzacji przedmiotowych środków trwałych, które mogą być zaliczane do budynków, nie istnieje (wskazane w poprzedniej wersji przepisów) powołanie na Klasyfikację Środków Trwałych. Może to budzić wątpliwości podatników, które przepisy prawne zawierają właściwe kryterium kwalifikacji. Adekwatne mogą tu być przecież regulacje dotyczące podatku od nieruchomości bądź zawarte w prawie budowlanym. Zapewne jednak zamierzeniem ustawodawcy było odnoszenie się do KŚT, a wynika to z wykładni zawartej w interpretacji z 16 listopada 2018 r. (0114-KDIP2-1.4010.338.2018.1.JC), w której, wskazując na brak ustawowej (tj. w przepisach o podatku dochodowym) definicji pojęcia „budynek", organ odnosi się do jego powszechnie przyjmowanego znaczenia (popartego definicją słownikową), w którym jako „budynek" rozumie się „jednopoziomową lub wielopoziomową budowlę naziemną, ograniczoną ścianami i dachem, mającą pomieszczenia mieszkalne lub o innym przeznaczeniu", natomiast lokal to „pomieszczenie mieszkalne lub o innej funkcji użytkowej". W orzecznictwie sądów administracyjnych niejednokrotnie podkreślane było, iż termin „budynek" nie może być utożsamiany z lokalem (np. wyrok NSA z 19 czerwca 2007 r., II FSK 839/06).
Wobec tego, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., lokale stanowiące odrębne środki trwałe, będące własnością podatnika nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od przychodu ze środka trwałego. Podatek ten dotyczy jednak, w założeniu ogólnym, wszystkich budynków, niezależnie od ich klasyfikacji (np. budynki przemysłowe, magazynowe, biurowe, hotele), a to stanowi istotną różnicę w odniesieniu do poprzednich uregulowań, w których była mowa tylko o budynkach handlowo-usługowych i biurowych.
Okoliczności generujące powstanie opodatkowania
Dwa kluczowe elementy (poza warunkiem położenia budynku na terytorium Polski) decydują o tym, czy dany budynek podlega omawianemu podatkowi. Jako pierwszy z nich wymienia się warunek, że budynek stanowi własność (bądź współwłasność) podatnika, a kolejne uwarunkowanie, dotyczące powstania tego podatku, zakłada oddanie przedmiotowego budynku w całości lub w części w wynajem lub dzierżawę itp. Jeśli jednak budynek zostanie oddany do używania na podstawie umowy leasingu, to ewentualne zobowiązanie w zakresie przychodów z budynku będzie dotyczyć wyłącznie podmiotu dokonującego odpisów amortyzacyjnych. Zatem w przypadku leasingu finansowego będzie je stosował leasingobiorca, dokonujący odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego, oddanego mu do używania, jeżeli ten środek trwały zostanie następnie oddany w całości lub w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.
Podatnikami mogą stać się także np. firmy leasingowe w zakresie, w jakim oddają do używania budynki na podstawie umów leasingu operacyjnego. Podatek (zgodnie z ust. 2 art. 24b ustawy o CIT oraz ust. 2 art. 30g ustawy o PIT) nie dotyczy budynków mieszkalnych oddanych do używania w ramach realizacji programów rządowych i samorządowych, dotyczących budownictwa społecznego, jeżeli zwolnienie to stanowi rekompensatę spełniającą warunki określone w decyzji Komisji z 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (DzUrz UE L 7 z 11 stycznia 2012 r., str. 3).
Zobowiązanie w zakresie omawianego podatku nie będzie występowało w odniesieniu do pojedynczego budynku, gdy łączny udział oddanej do używania powierzchni użytkowej tego budynku nie przekracza 5 proc. całkowitej jego powierzchni.