Wprowadzone od 2018 r. ograniczenie w rozliczaniu kosztów podatkowych tzw. usług niematerialnych przez firmy powiązane od początku budziło kontrowersje.
Limitowanie korzyści ustawodawca wytłumaczył walką z agresywną optymalizacją podatkową. Okazało się jednak, że przyjęte rozwiązanie jest niezbyt jasne, czyli bardzo pojemne. I gdy podatnicy zaczęli pytać o różne stosowane rozwiązania biznesowe, fiskus w większości podciągał je pod limitujący koszty przepis. Wokandy sądowe szybko zapełniły się sporami, a szala zwycięstwa – na razie w wojewódzkich sądach administracyjnych – raz przechyla się na stronę podatników, a raz fiskusa – ostatnio przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gorzowie Wielkopolskim. Wyrok jest niekorzystny dla firm, a problem poważny, bo dotyczy powszechnego w obrocie pośrednictwa.
Pomocna dłoń
Sprawa dotyczyła spółki z branży meblarskiej. We wniosku o interpretację wyjaśniła, że w Polsce ma osiem zakładów. Od jakiegoś czasu współpracuje z niemiecką spółką powiązaną, od której kupuje pakiet usług m.in. związanych ze sprzedażą (pośrednictwo). Firma szczegółowo opisała swój model biznesowy. Tłumaczyła m.in., że dokonuje sprzedaży bezpośredniej do klientów z Europy Zachodniej, w szczególności Niemiec. Ci, to przede wszystkim związki meblarskie, zrzeszające niezależnych sprzedawców, które skupiają ponad połowę handlu meblami w Niemczech i mają bardzo silną pozycję przetargową na rynku niemieckim.
Czytaj także: Jak udokumentować zakup usług niematerialnych
W celu utrzymania udziału rynkowego w Niemczech firma korzysta z usług wsparcia sprzedaży (pośrednictwa) od niemieckiej spółki powiązanej, której przedstawiciele handlowi mają wiedzę i doświadczenie w dystrybucji mebli. I przede wszystkim znają specyfikę rynku niemieckiego. Spółka tłumaczyła, że do ich zadań należą m.in. stałe kontakty i spotkania z jej klientami, prezentowanie asortymentu, dopasowanie portfolio do wymogów klienta, przeprowadzają także szkolenia personelu klientów. Niemiecki kontrahent zapewnia też wsparcie techniczne czy uczestniczenie w targach branżowych.