Liczy się powód korekty
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił w interpretacji nr 0111-KDIB1-2.4010. 50.2020.2.ANK, że spółka może skorygować przychody za lata 2014–2017 (do okresu przedawnienia). Zgodnie z art. 12 ust. 3j ustawy o CIT, jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą pomyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Kluczowe jest więc rozstrzygnięcie, czy doszło do „błędu rachunkowego" i „oczywistej pomyłki". Ustawa nie definiuje tych pojęć, należy je więc rozumieć zgodnie ze znaczeniem potocznym. Chodzi np. o błędne ceny lub wartości towarów na fakturze czy wprowadzenie do ksiąg rachunkowych niepoprawnej cyfry. Tylko w takich przypadkach stosuje się korektę „wstecz". Spółka musiała jednak zwrócić dotację, ponieważ nie miała do niej prawa. Może więc rozliczyć ją w dacie zwrotu, czyli za 2019 r.
Podobną odpowiedź (nr 0111-KDIB1-2.4010.52.2020.2.SK) otrzymała inna spółka, która przez dwa lata bezprawnie pobierała z PFRON dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika. W 2019 r. zwróciła PFRON blisko 25 tys. zł wraz z odsetkami. Fiskus potwierdził, że może dokonać korekty na bieżąco, czyli w 2019 r.
Przygotowanie do kontroli
Eksperci zwracają uwagę, że przedsiębiorcy, którzy obecnie korzystają z dofinansowania, powinni być przygotowani na kontrole zasadności wykorzystania tych środków. Nie jest wykluczone, że część pieniędzy będą musieli zwrócić ze względu na niespełnienie warunków.
– Przedsiębiorcy mogą obecnie uzyskać kilkanaście różnych form wsparcia z tarcz antykryzysowych. Powinni mieć świadomość, że wykorzystanie tych środków zostanie dokładnie sprawdzone przez instytucje udzielające pomocy. Zweryfikowane zostaną m.in. składane oświadczenia firm o ich sytuacji finansowej. Przedsiębiorcy przygotowujący się do kontroli powinni przede wszystkim skompletować dokumentację potwierdzającą, że spełniają warunki korzystania z danej formy pomocy – mówi dr Agata Miętek, lider praktyki prawa pracy w Kancelarii Ożóg Tomczykowski.
Pozostaje jednak wiele punktów spornych. Przykładem jest kwestia rozliczenia wsparcia z Polskiego Funduszu Rozwoju. Brak wyraźnego zwolnienia z podatku oznacza, że należałoby uznać dofinansowanie z PFR za przychód w momencie jego otrzymania. Środki z PFR będą podlegać jednak umorzeniu, a to oznacza, że powinny stanowić przychód w momencie umorzenia.