Przykład
Przedsiębiorca prowadzi mały sklep, zatrudniając dwóch pracowników. Nie utworzył ZFŚS, lecz wypłaca pracownikom świadczenia urlopowe. W maju 2019 r. wypłacił je pracownikom przebywającym na urlopie:
? od 30 kwietnia do 15 maja 2019 r.;
? od 30 kwietnia do 4 maja 2019 r.
Kosztem uzyskania przychodów może być wyłącznie świadczenie urlopowe wypłacone pierwszemu pracownikowi, gdyż drugi nie przebywał na urlopie nieprzerwanie 14 dni kalendarzowych. Zgodnie z przepisami o ZFŚS nie przysługiwało mu prawo do otrzymania świadczenia urlopowego.
Żłobki, kluby dziecięce i przedszkola
Kosztem uzyskania przychodów, obok świadczeń urlopowych, są także koszty, o których mowa w art. 15 ust. 1za pkt 2 ustawy o CIT i art. 22 ust. 1p pkt 2 ustawy o PIT, tj. poniesione przez pracodawcę, niesfinansowane z ZFŚS, wydatki z tytułu:
? prowadzenia zakładowego żłobka, zakładowego klubu dziecięcego lub zakładowego przedszkola, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 1000 zł na każde dziecko pracownika uczęszczające do tych placówek,
? dofinansowania pracownikowi wydatków związanych z objęciem dziecka pracownika opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna lub uczęszczaniem dziecka pracownika do żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola, do wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków poniesionych i udokumentowanych przez pracownika, miesięcznie nie więcej niż 1000 zł na każde dziecko.
Dotyczy to każdego małoletniego dziecka, w stosunku do którego w roku podatkowym pracownik:
1) wykonywał władzę rodzicielską;
2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Przykład
Firmy A i B ponoszą wydatki z tytułu dofinansowania pracownikom udokumentowanych wydatków związanych z uczęszczaniem dziecka pracownika do żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola:
? firma A do wysokości 400 zł miesięcznie,
? firma B do wysokości 1200 zł miesięcznie
– na każde dziecko. Dla firmy A cała kwota dofinansowania może stanowić koszt uzyskania przychodów, a dla firmy B jedynie do wysokości 1000 zł miesięcznie na każde dziecko.
Utrzymanie obiektów
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów utrzymania zakładowych obiektów socjalnych, w części pokrytej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (art. 16 ust. 1 pkt 55 ustawy o CIT i art. 22 ust. 1 pkt 51 ustawy o PIT).
Chodzi tu o ośrodki wczasowe i kolonijne, domy wypoczynkowe, sanatoria, ogrody działkowe, obiekty sportowo-rekreacyjne, żłobki, kluby dziecięce i przedszkola oraz obiekty służące działalności kulturalnej.
Środki funduszu mogą być przeznaczone na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z funduszu, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego. Dofinansowanie oznacza, że zakład pracy może dofinansować koszty utrzymania zakładowych obiektów socjalnych, a nie finansować je w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Jeżeli koszty utrzymania zakładowych obiektów socjalnych (dostawa mediów, naprawy, bieżące utrzymanie w czystości czy w dobrym stanie technicznym) byłyby poniesione z innych źródeł niż środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, np. ze środków obrotowych pracodawcy, to mogą stanowić koszt uzyskania przychodów pracodawcy (por. interpretację Izby Skarbowej w Katowicach z 13 maja 2013 r., IBPBI/2/423-189/ 13/PP). Pracodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów również odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych będących zakładowymi obiektami socjalnymi (np. domy wczasowe), pod warunkiem, że nie zostały one nabyte ze środków pochodzących z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Autor jest doradcą podatkowym
Obowiązkowo czy dobrowolnie
Obligatoryjnie fundusz tworzą pracodawcy, zatrudniający według stanu na 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Zatrudniający według stanu na 1 stycznia danego roku co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, tworzą fundusz na wniosek zakładowej organizacji związkowej – układ zbiorowy pracy może tu dowolnie kształtować wysokość odpisu na fundusz lub postanawiać, że nie będzie on tworzony.
Bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników fundusz tworzą jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe. Natomiast pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą tworzyć fundusz lub mogą wypłacać świadczenie urlopowe (zob. art. 3 ust. 1 – ust. 3b i art. 4 ustawy o ZFŚŚ).
Utworzenie funduszu jest operacją rachunkową polegającą na naliczeniu odpowiedniego odpisu, a odrębną kwestią jest przekazanie środków dotyczących utworzonego funduszu na odrębny rachunek bankowy zgodnie z art. 12 ustawy o ZFŚS. Ani przepisy ustawy o CIT, ani przepisy ustawy o ZFŚS nie określają sposobu prowadzenia takiego rachunku.
Ewidencja księgowa operacji związanych z ZFŚS może przebiegać w następujący sposób:
1. Roczny odpis na ZFŚS
Wn „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia"
Ma „Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych"
2. Zarachowanie odpisu do rozliczenia w czasie
Wn „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów"
Ma „Rozliczenie kosztów"
3. Przekazanie kwoty odpisu na wyodrębniony rachunek bankowy
Wn „Rachunek ZFŚS"
Ma „Rachunek bieżący"
4. Zaliczenie części odpisu w koszty danego okresu
Wn „Rozliczenie kosztów"
Ma „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów"
5. Przyznanie świadczeń ze środków ZFŚS
Wn „Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych"
Ma „Pozostałe rozrachunki z pracownikami"