Wszyscy podatnicy w Polsce stają się, niezależnie od ich woli i przekonań, w coraz większym stopniu elementem składowym międzynarodowego systemu podatkowego. System ten nie jest jednak nakierowany, inaczej niż regulacje krajowe, na ustalanie i pobór należnych podatków, lecz na eliminację obszarów niespójności pomiędzy regulacjami poszczególnych krajów w taki sposób, aby uniemożliwić unikanie opodatkowania, zarówno w sensie prawnym, jak i ekonomicznym. Efektem uzgodnień i rekomendacji międzynarodowych są także regulacje krajowe w zakresie cen transferowych, zarówno dotyczące samej ich dokumentacji, jak i zasad kształtowania rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi.
Fundamentalne zasady
Niekwestionowaną zasadą w obszarze podatkowych cen transferowych jest zasada wolnego runku i rynkowości transakcji (arm's lenght principle) mająca swoje odzwierciedlenie w art. 9 Modelowej Konwencji OECD (dalej: UM). Jej konsekwencją jest uprawnienie dla organów podatkowych do korekty zysków, jeżeli między dwoma przedsiębiorstwami zostaną umówione lub narzucone warunki różniące się od tych, które ustaliłyby między sobą niezależne przedsiębiorstwa. Zasada ta jest następstwem innej fundamentalnej zasady – równości opodatkowania pomiędzy podmiotami (w tym obszarze: zarówno powiązanymi, jak i niezależnymi).
Nie oznacza to jednak automatycznie, że konieczne jest znalezienie porównywalnej transakcji między podmiotami niepowiązanymi po to tylko, żeby uzasadnić rynkowość transakcji między podmiotami powiązanymi. Często bowiem elementem wartości dodanej w procesie wytwarzania dóbr materialnych i usług jest występowanie zdarzeń, jakich nie da się odzwierciedlić działaniami przedsiębiorstw niezależnych, z uwagi chociażby na to, że to właśnie ta zależność powoduje narzucenie specyficznych warunków.
Przykład:
W grupie kapitałowej X podjęto decyzję o centralizacji obsługi marketingowej wszystkich podmiotów w danym kraju. Celem było wprowadzenie jednolitych standardów tworzenia przekazu marketingowego w danym kraju oraz obniżenie kosztów obsługi marketingowej przez eliminację wydatków pokrywających się ze sobą. Spółka rozlicza się wyłącznie z innymi podmiotami w grupie i nie świadczy żadnych innych usług na zewnątrz grupy X, nie tworzy też samodzielnie żadnych produktów marketingowych dla spółek. Obsługuje tylko procesy marketingowe w zakresie zakupu towarów i usług od dostawców zewnętrznych. Rozliczenie odbywa się na podstawie kosztów rzeczywiście poniesionych przez tę spółkę z wyłączeniem kosztów administracyjnych. Spółka dolicza do kosztów bezpośrednich stały roczny ryczałt na pokrycie kosztów własnego funkcjonowania tak, żeby na koniec roku nie ponieść straty.
Analizując rynek usług marketingowych (reklamowych) nie sposób znaleźć oferty wycenianej i rozliczanej na podobnych zasadach. Każdy podmiot działający na rynku zakłada bowiem osiągnięcie zysku przewyższającego nie tylko koszty bezpośrednie, ale też pośrednie. Nie oznacza to że transakcja jest nierynkowa, ponieważ wytyczne OECD dopuszczają rozliczenia wewnątrzgrupowe na zasadzie zeromarżowej.