Coraz częściej dla firm liczą się nie tylko zyski, ale też budowanie pozytywnych relacji z partnerami biznesowymi i społecznymi. Co ważne, fiskus zgadza się na odliczenie wydatków na programy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR). To dobra wiadomość zwłaszcza dla tych podmiotów, które od 2017 r. mają obowiązek raportowania działalności społecznej. Dotyczy on dużych firm, jak m.in. spółki giełdowe, banki i ubezpieczyciele, i wynika z ustawy o rachunkowości, wdrażającej unijną dyrektywę 2014/95 w zakresie ujawniania danych pozafinansowych.
Pozytywną odpowiedź skarbówki (interpretacja nr 0114-KDIP2-1.4010.74. 2019.3.JC) otrzymała niedawno spółka z branży górniczej, która ze społecznej odpowiedzialności uczyniła element procesu zarządzania. Potwierdza to przyjęta przez spółkę strategia rozwoju na lata 2017–2020.
Czytaj też: CIT: społeczna odpowiedzialność biznesu a koszty podatkowe
Troska o region i własny wizerunek
Spółka rozpoczęła realizację kilku programów, których celem jest wsparcie nauki i edukacji oraz ochrona środowiska naturalnego w regionie. Działania te mają bardzo szeroki zakres. Spółka wyszczególnia, że przekazała uczniom ze szkół w regionie drukarki 3D oraz ufundowała szkolenia dla dzieci i nauczycieli. We współpracy z gminami prowadzi program stypendialny dla uzdolnionych uczniów. Wraz z centrum nauki organizuje konkursy, w których nagrodą są stypendia dla młodych naukowców. Przyjęła też program płatnych praktyk dla uczniów techników i szkół zawodowych.
Firma pokazuje też swoją troskę o środowisko naturalne. Uczestniczyła w szczycie klimatycznym, gdzie prezentowała swoje logo. Wykupiła też 10 tys. sztuk jednostek dwutlenku węgla, co potwierdza przyznany jej certyfikat. W jej siedzibie zamontowano ogólnodostępną stację ładowania pojazdów elektrycznych. Uczestniczy też w rozbudowaniu systemu rowerów miejskich oraz kupiła dla miasta autobus elektryczny.